سری فیفا، بهعنوان یکی از قدیمیترین شبیهسازهای فوتبال در دنیای بازیهای ویدیویی، سالهای سال روی پلتفرمهای مختلف میزبان علاقهمندان این ورزش بوده و صد البته که در این مدت روزهای پُرفراز و نشیبی را هم پشت سر گذاشته است؛ به طوریکه گاهی یکهتاز بازیهای فوتبال بوده و گاهی هم ضعیفتر از رقیب دیرینه یعنی PES عمل کرده است. اگر سالهای اخیر را در نظر بگیریم، پس از اینکه EA موتور بازی را به فراستبایت تغییر داد، هرچند بازی از حیث جلوههای بصری پیشرفت محسوسی داشت و میزبان حالتهای بازی جدیدی شد، ولی خب ایرادهای غیرقابل انکاری هم پیدا کرد که در راس آنها، روند عجیب و یکنواخت گیمپلی بازی بود. همچنین پیشرفت نسخههای بازی در این سالها نسبت به نسخه قبلی، بهشکلی نبود که باب میل همه کاربران باشد.
حال این مجموعه فوتبالی، به فیفا ۲۱ رسیده که قرار است نسخهای مشترک بین نسل هشتم و نهم باشد. فیفا ۲۱، اثری است که از یک طرف حسابی بخشی از کاربرانش را خوشحال خواهد کرد و از طرفی هم با برخی مشکلات آشنای این سری در سالهای اخیر روبهرو است. پیشنهاد میکنم ابتدا بررسی ویدیویی بازی را تماشا کنید تا بعد هم مفصل بهسراغ جزییات بازی برویم:
دانلود ویدیو از آپارات | تماشا در یوتیوب
بازیکنان فیفا را کاربرانی با انتظارات مختلف تشکیل میدهند. درست است که در سالهای اخیر افراد زیادی جذب تجربه آنلاین بازی و مخصوصا حالت آلتیمیت تیم شدهاند، ولی هنوز هم کم نیستند بازیکنانی که دوست دارند فیفا را برای تجربه آفلاین آن و مثلا بازی کردنش با دوستان در دورهمیها یا حتی بازی کردن بخشهایی مثل کریر خریداری کنند. درواقع تناقضی که بالاتر و در جلب رضایت کاربران هم به آن اشاره کردیم، دقیقا برگرفته از همین مسئله است.
اما از هر دسته از کاربران بازی که باشید، این اتفاقنظر را داریم که مهمترین ویژگی در یک بازی فوتبال، ارائه گیمپلی جذاب و باکیفیت است. درواقع طی سالهای گذشته، فیفا در این زمینه همیشه با مشکلاتی دستوپنجه نرم کرده است؛ تا جایی که حتی خیلیها فوتبالی را که PES ارائه میکند، به آن ترجیح میدهند. این قضیه بیشتر از هر چیز، از یکنواخت بودن روند بازی ناشی میشود. به طوریکه مثلا در فیفا ۱۹، پس از گذشت مدتی از انتشار بازی روند آن کاملا مبتنی بر ارسالهای بلند و استفاده از ضربات سر شده بود یا در فیفا ۲۰، آپدیتهای EA در طول سال تغییرات عجیب و غریبی در گیمپلی بازی ارائه کرد و کار به جایی رسید که در اواخر بازی، همه فقط با کارهایی از قبیل فرار از کنارهها و دادن پاسهای کوتاه به داخل محوطه جریمه خیلی راحت به گل میرسیدند. چنین روندی کاملا در تضاد با روح واقعی فوتبال است که در آن هر تیمی ممکن است با تاکتیکها و سبک خاصی بازی کند که کاملا متمایز است و نتیجه هم میدهد و همین هم باعث میشود تا فوتبال، ورزشی سراسر هیجان و شگفتی باشد و این همه طرفدار در جهان داشته باشد.
خب خبر خوب اینکه فیفا ۲۱، بدون اغراق از حیث گیمپلی و ارائه تجربهای جذاب از فوتبال، متعادلترین نسخهای است که حداقل در چند سال اخیر از این سری شاهد بودیم. پیش از انتشار، سازندگان خبر از یک سری ویژگیهای جدید در گیمپلی دادند که برگرفته از بازخوردهای کاربران بود و خب بهنظر میرسد که از این نظر، EA تا حد زیادی به وعدههایش هم عمل کرده است. منظورم از این حرف، این نیست که گیمپلی بازی کاملا بینقص و در حد ایدهآل است؛ هنوز هم بازی با مشکلاتی در زمینه فیزیک روبهرو است که مثلا باعث میشوند گاهی تکلهای موفق هم باز توپ را به بازیکن حریف تقدیم کنند یا فرضا خطاهای عجیب و غریب قطعا نیاز به آپدیتی برای بهتر شدن وضعیت دارند. اما با تمام این تفاسیر، مشهودترین نکته در گیمپلی فیفا ۲۱ این است که روند بازی اصلا و ابدا مبتنی بر یک مکانیک ثابت و مشخص نیست و بازیکنان با درک مختلفی که از فوتبال بازی کردن دارند، میتوانند کارهای دلخواهشان را در این شبیهساز انجام بدهند.
فیفا ۲۱ متعادلترین و جذابترین گیمپلی را در بین نسخههای اخیر بازی دارد و امیدواریم EA با آپدیتهای بعدی این تعادل را بههم نزند
یکی از ویژگیهایی که EA برای گیمپلی بازی معرفی کرده بود، تاثیر داشتن سبک بازی بازیکنان مختلف فوتبال در بازی بود و این مسئله به وضوح در تجربه بازی دیده میشود. برای مثال، شاید همگی این تصور را مخصوصا در روزهای ابتدایی بازی داشته باشیم که بازیکنان سرعتی خیلی راحت میتوانند از سد بازیکنان کُند بگذرند و دردسرساز باشند. اما در عمل، با اینکه سرعت مولفه مهمی در بازی است، ولی به همین میزان مدافعین نسبتا کند هم شانس برتری در نبردهای یک دربرابر یک را دارند. مثلا فابینیو، هافبک دفاعی باشگاه لیورپول، با اینکه بازیکن سریعی نیست ولی دقیقا مثل دنیای واقعی خیلی خوب در وسط زمین فضاها را پوشش میدهد و کارهایی مثل قطع پاس یا تکلزنی را انجام میدهد. این ویژگی در مورد بازیکنان دیگر هم صدق میکند و یکی از اصلیترین تاثیرات آن در تجربه بخش آلتیمیت تیم دیده میشود که به بازیکنان اجازه میدهد تا بدون تمرکز کردن روی فقط یک سری ویژگیهای خاص در بازیکنان، بتوانند تیمشان را با ترکیبی متنوع از بازیکنان بسازند.
بحث متعادلتر شدن گیمپلی بازی و تمرکز نداشتن آن روی فقط مولفههایی خاص، در راههای رسیدن به گل هم دیده میشود. برای مثال، بازیکنان به همان میزان که میتوانند با دادن پاسهای سریع و کوتاه از وسط زمین به دروازه حریف نزدیک شوند، سانتر از کنارهها هم راه موثر دیگری برای رسیدن به گل است و به همین میزان، میتوانید روی شوتهای از راه دور بازیکنانانی که قدرت شوت بالایی دارند هم حساب کنید. این تنوع در سبک بازی، باعث شده تا هیجان خوبی را در کلیت بازی هم شاهد باشیم؛ دیگر مثل سال گذشته خبری از گیمرهایی که تیمشان را در عمیقترین حالت دفاعی قرار میدادند و با جمع کردن بازیکنانشان داخل محوطه جریمه خودی تجربه بازی را برای حریف عذابآور میکردند نیست؛ چرا که اگر با چنین شیوهای بازی کنید، بازیکن حریف میتواند روی ارسالها یا شوتهای پشت محوطه حسابی شما را اذیت کند و در نتیجه مجبور خواهید بود از جلوتر دفاع کنید تا جلوی این موارد را بگیرید و خب همین هم منجر شده تا شاهد مسابقاتی با ریتم و هیجان بالا در بازی باشیم که دروغ چرا پس از مدتها و مخصوصا ماههای عذابآور آخر فیفا ۲۰، تجربه لذتبخشی از فوتبال بازی کردن در فیفا ارائه میدهند.
جدا از این، ویژگیهای جدید دیگر گیمپلی بازی مثل قابلیت Agile Dribbling به بازیکنان دریبلزن این اجازه را میدهد تا با دریبلهای ریز مدافعین را آزار دهند و هرچند این ویژگی کمی نیاز به بهبود تعادل دارد، اما ویژگی بهظاهر جزئی ولی تاثیرگذاری در بازی است. یا سیستم بهبودیافته ضربات سر، باعث شده تا دیگر شاهد از دست رفتن تمام موقعیتهای سرزنی مثل فیفا ۲۰ نباشیم و بتوانیم روی ضربات سر هم دروازه حریف را تهدید کنیم. همچنین باید اشارهای به سیستم فرارهای خلاقانه (Creative Runs) هم داشته باشیم که شدیدا ویژگی مهارتمحوری است و اگر بتوانید به شیوههای مختلف اجرای آن عادت کنید، میتوانید خیلی خوب بازیکنان همتیمی را در موقعیتهای گلزنی قرار بدهید. وقتی همه این موارد را در رابطه با گیمپلی بازی کنار هم قرار دهیم، میتوان تجربه کلی فیفا ۲۱ را در دو صفت مهارتمحور و متعادل توصیف کرد. دروغ چرا سالهای پیش، همیشه پس از انتشار بازی امیدوار بودیم تا EA خیلی زود با انتشار آپدیتهایی گیمپلی آن را به تعادلی نسبی برساند ولی خب امسال، شرایط دقیقا برعکس است و بیشتر دوست داریم که سازندهها خیلی به روند فعلی آن دست نزنند و فقط با رفع مواردی جزئی مثل مشکلات داوری، بتوانند همین شرایط متعادل و هیجانانگیز را در ادامه هم حفظ کنند.
درست است که برای خیلی از بازیکنان و مخصوصا آنهایی که فیفا را به شکل آنلاین و رقابتی بازی میکنند، گیمپلی مهمترین عامل تعیینکننده کیفیت آن است، ولی خب وقتی بخواهیم تجربه کلی این اثر ۶۰ دلاری را بررسی کنیم، باید جنبههای دیگرش را هم زیر ذرهبین ببریم و خب اینجا، دقیقا جایی است که میتوانیم مشکلات بازی را ببینیم و این را هم درک کنیم که شاید بازی برای آنهایی که صرفا برای تجربه کژوال به سراغ آن میروند خیلی گزینه خرید مناسبی نباشد. برای این دست از کاربران، حجم تغییراتی که بازی در مقایسه با نسخه قبلی داشته مهم است و این، مطالبه بهحقی هم است. خب راستش را بخواهید اگر با چنین انتظاری بهسراغ فیفا ۲۱ بروید، پیشنهاد کردن آن برای خرید، مخصوصا با درنظرگرفتن قیمت ۶۰ دلاری بازی، نه منطقی و نه منصفانه است و درواقع حتی میتوان گفت که بازی از برخی جنبهها، حتی نسبت به نسخههای قبلی هم ضعیفتر است.
اگر امیدوار به تجربه نسخهای هستید که از حیث محتوا موارد کاملا جدیدی در اختیارتان بگذارد، فیفا ۲۱ بازی مناسبی برای شما نخواهد بود
برای درک بهتر این موضوع، اگر چند نسخه آخر فیفا را در نظر بگیریم، EA هر سال یک ویژگی جدید و مهم در بازی داشته که بهنوعی ما را به خرید نسخه جدید تشویق میکرد؛ از حالت داستانی Journey گرفته تا شبیهسازی رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا و بخش ولتا در نسخه پیش. امسال در فیفا ۲۱، هیچ خبری از چنین ویژگی مهمی در بازی نیست و تغییرات و بهبودهای بازی، حتی با وجود بهتر شدن گیمپلی، به شکلی هستند که ته ذهنمان مدام تکرار میکنیم که این موارد میتوانستند در قالب یک آپدیت برای نسخه قبلی هم با هزینه بسیار کمتری در دسترس باشند.
جدا از این، امسال بازهم شاهد برخی خلف وعدهها از طرف سازندگان در مورد یک سری از حالتهای بازی هستیم. مثلا درحالیکه در توضیحات پیش از انتشار اخباری از بهتر شدن روند کلی بخش ولتا ارائه میشد و قرار بود تجربه فوتبال خیابانی بازی کردن در فیفا ۲۱ بیشازپیش متفاوت از بازی کردن فوتبال معمولی در آن باشد، ولی به جرات میگویم که این وعده اصلا در عمل محقق نشده و ولتا، کماکان همان حس بازی کردن فوتبال معمولی بازی صرفا در زمینی با ابعاد کوچکتر را ارائه میکند و جدا از یک سری تغییرات در سیستم دریبلزنی، سایر موارد مثل شوتها، پاسها و انیمیشنهای بازی دقیقا همانهایی هستند که در فوتبال معمولی فیفا ۲۱ هم آنها را شاهد هستیم. در نتیجه ولتا صرفا همان تجربه سال گذشته است که فقط با یک خط داستانی جدید و یک سری ویژگیهای جزئی دیگر در دسترس قرار گرفته که حتی داستان این بخش هم بهنسبت سال گذشته ضعیف و سطحیتر است.
با گذر از ولتا، در بخش کریر شاهد وضعیت بهنسبت بهتری هستیم. راستش را بخواهید اینکه انتظار داشته باشیم این بخش به کل تغییر کند و تجربه کاملا متفاوتی باشد، انتظاری منطقی نیست. بااینحال ویژگیهایی مثل سیستم جدید شبیهسازی مسابقات و امکان تعیین تمرینات متفاوت برای بازیکنان، کارامد هستند و بهتر از قبل حس مربگیری در یک باشگاه فوتبال را ارائه میکنند. همچنین حداقل در تجربهای که من از این بخش داشتم، خبری از باگهای آزاردهنده که بتوانند تجربه شما را به کل خراب کنند هم نیست و اگر طرفدار همیشگی بخش کریر باشید، میتوانید از بازی کردن آن در فیفا ۲۱ لذت خوبی ببرید.
اما شاید بتوان مهمترین بخش فیفا در حال حاضر را قسمت آلتیمیت تیم آن دانست. در فیفا ۲۱، این بخش با تغییراتی همراه شده که در راس همه آنها، امکان تجربه بازی به شکل Co-Op دیده میشود. بهلطف گیمپلی خوب بازی، تجربه فیفا همراهبا یکی از دوستان واقعا لذتبخش و هیجانانگیز است و همکاری با یک بازیکن دیگر و رسیدن به پیروزی در مسابقات، لذت بالایی را تقدیم مخاطب میکند. البته در نظر داشته باشید که تجربه Co-Op بازی، درگیر یک سری محدودیتها و سیاستهای عجیب هم است که برخی از آنها مثل سیستم محاسبه امتیازات در این حالت کمی منطقی بهنظر نمیرسند. جدا از حالت Co-Op، آلتیمیت تیم با تغییرات دیگری مثل سیستم جدید مسابقات رایولز که باعث میشود مثلا امتیازهای هفتگی برای ۳۰ بازی اول حساب شوند و جلوی یک سری سواستفادهها گرفته شود یا اینکه بتوانید در تعیین سطح اولیه و بعد هم با رسیدن به دیویژنهای بالاتر مقدار قابلتوجهی کوین برای یک بار بهدست بیاورید، هم همراه شده که خیلی تغییرات فوقالعادهای نیستند ولی حداقل کمی فضای کلی بازی در این بخش را بهتر کرده و از اعصابخوردکن بودن آن کم کردهاند.
همچنین مواردی صرفا تزئینی مثل امکان شخصیسازی استادیوم هم به آلتیمیت تیم اضافه شده است که خیلی تاثیری در تجربه کلی آن ندارند و مثلا هنوز هم مشکلاتی اساسیتر مثل تاثیر بسیار زیاد پول واقعی روی این بخش را شاهد هستیم که البته با درنظرگرفتن عطش سیریناپذیر EA برای کسب درآمد از آن و متاسفانه استقبال متقابل خیلی از بازیکنان از این روند، انتظاری جز این هم از بازی نمیرفت؛ هرچند که مهارتمحورتر بودن بازی نسبت به سالهای گذشته کمی این تاثیر را کمتر کرده است ولی خب بازهم اینکه ببینید بازیکنی خیلی راحت و فقط با پول خرج کردن میتواند تیمی در همین ابتدا بسازد که بازیکنان عادی شاید تا آخر بازی هم فرصت استفاده از این نوع بازیکنان را نداشته باشند، آزاردهنده است. بهعلاوه منوهای جدید این بخش هم خیلی چنگی به دل نمیزنند و یک سری تغییرات غیرضروری در این زمینه فقط کارهای خیلی ساده همیشگی را به تجربهی سخت بیمنطقی تبدیل کردهاند! از همه اینها هم مهمتر بحث پشتیبانی سازندگان از آلتیمیت تیم و ارائه محتوای باکیفیت در ادامه است که خب از الان نمیتوان قضاوت درستی از آن داشت.
با اینکه بخش کریر با بهبودهای خوبی روبهرو شده، بخش ولتا کماکان همان تجربه سال گذشته است که فقط یک خط داستانی جدید و نهچندان جذاب دارد
آخرین موردی که بد نیست اشارهای به آن داشته باشیم و شاید برای برخی بازیکنان هم واقعا مهم باشد، بحث کیفیت گرافیکی و صوتی فیفا ۲۱ است. بازی از حیث بصری، عملا تغییر خاصی نسبت به نسخه سال گذشته نداشته و از انیمیشنهای آغازین مسابقات گرفته تا کیفیت کلی گرافیکی آن همهوهمه تقریبا همان چیزی هستند که در فیفا ۲۰ هم شاهد بودیم و البته که طراحی عجیب چهره برخی بازیکنان هم موردی است که این روزها موجبات شوخی و مسخره کردن کاربران را فراهم کرده است. این موضوع هم یکی دیگر از مواردی است برای اینکه ته ذهنمان دوباره این جرقه را داشته باشیم که بازی بهجای یک نسخه ۶۰ دلاری کامل، میتوانست خیلی راحت در قالب یک آپدیت هم این ویژگیهایش جدیدش را اضافه کند. بهعلاوه با اینکه همیشه گزارشگرهای فیفا تحسینمان را در پی داشتند، امسال EA ، مارتین تایلر و الن اسمیت، تیم گزارشگری قدیمی و محبوب بازی را کنار گذاشته و گزارش انگلیسی بازی فقط محدود به دِرِک رِی و لی دیکسون است که سالهای گذشته هم بهعنوان تیم دوم گزارشگران در برخی حالتهای آن حضور داشتند. این تصمیم که واکنش توییتری گزارشگران قدیمی بازی را هم در پی داشته، واضح است که نتیجه مثبتی هم روی این جنبه از بازی ندارد و جای خالی مارتین تایلر و الن اسمیت کاملا حس میشود.
در مجموع، با اینکه فیفا ۲۱ در داخل زمین چمن فوتبال، بهترین تجربه از این ورزش محبوب را در بین نسخههای چند سال گذشته ارائه میکند و واقعا از حیث گیمپلی در سطح بالایی قرار دارد، ولی این مسئله هم غیرقابلانکار است که بازی بهعنوان یک اثر ۶۰ دلاری آنچنان تفاوتی در سایر جنبهها با نسخه سال گذشته ندارد. در نتیجه قطعا بازیکنانی که به امید تجربه یک نسخه کاملا جدید و متفاوت به سراغش بروند، قطعا تجربه خوشایندی از آن نخواهند داشت. بااینحال اگر شما هم از آن دست بازیکنانی هستید که همیشه یک سال بخش آلتیمیت تیم بازی را تجربه میکنید، حداقل بهلطف شروع خوب بازی از این حیث گیمپلی، امسال این امید را داریم که بتوانیم واقعا از فوتبال بازی کردن در فیفا برای یک سال آینده لذت ببریم. همچنین بد نیست اشاره کنیم که قیمت بازی، برای آن دسته از افرادی که از خرید کنسولهای نسل بعد مطمئن هستند هم قابلتوجیه است؛ چرا که نسخه پلی استیشن 4 به پلی استیشن 5 و نسخه ایکس باکس وان هم به ایکس باکس سری ایکس/اس بهصورت رایگان ارتقا پیدا میکنند و دیگر نیازی به پرداخت هزینه دوباره نخواهید داشت.
بررسی بازی بر اساس نسخه پلی استیشن 4 صورت گرفته است
FIFA 21
نقاط قوت
- مهارتمحور بودن بازی نسبت به نسخههای قبلی
- گیمپلی متعادل که تجربه هیجانانگیز و لذتبخشی از فوتبال ارائه میکند
- لذتبخش بودن حالت CoOp در آلتیمیت تیم
- بهبودهای بخش کریر که باعث جذابیت این قسمت شدهاند
نقاط ضعف
- تغییرات کلی کم از حیث محتوا که قیمت ۶۰ دلاری را توجیه نمیکنند
- حذف گزارشگران محبوب بازی و ارائه تجربه محدودتر از این حیث
- تصمیمات عجیب داوری
- داستان و تجربه کلی نهچندان جالب بخش ولتا
نظرات