موضع سیاست‌مداران آمریکایی در مورد ارزهای دیجیتال در صرافی کیف پول من

سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
2024-8-12345666666
صرافی «کیف پول من» در این مقاله به ارتباط آینده دنیای کریپتو با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخته است.
تبلیغات

روند حرکت قیمت این روزهای مارکت ارز دیجیتال بیش از هر چیزی به اتفاقاتی که در آمریکا رخ می‌دهد و اخباری که در حوزه‌های مالی و سیاسی آن منتشر می‌گردد، گره خورده است؛ به طوری که یکی از عوامل سقوط قیمتی بیت کوین از بازه قیمتی 73 هزار دلار به 63 هزار دلار به‌دلیل انتشار شاخص PPI ماه فوریه ایالات متحده بود که عملاً موجب شد ورودی سرمایه به صندوق‌های ETF بیت کوین با کاهش چشمگیری مواجه باشد. حال هرچه به انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات متحده نزدیک‌تر می‌شویم، دیدگاه‌های نامزدهای ریاست جمهوری در ارتباط با رمزارزها بیش‌ازپیش زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد. هرچند که بازار خرید و فروش ارز دیجیتال در اصل یک بازار جهانی است، اما نباید نفوذ ایالات متحده، اقتصاد اول جهان، در آن را نادیده گرفت! با ما در این مطلب همراه باشید تا با دیدگاه‌های بایدن و ترامپ در ارتباط با رمزارزها بیشتر آشنا شوید.

ارتباط آینده دنیای کریپتو با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

بازارهای مالی همواره تحت تاثیر سیاست‌های سیاست‌مداران قرار دارند و بازار ارز دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیست. در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات مواجه هستیم که در هر دو جبهه می‌توان حامیان و منتقدان دنیای کریپتوکارنسی را مشاهده کرد. درواقع کریپتو از همان روزهای اولیه شروع رقابت‌های انتخاباتی، به یکی از مباحث داغ مناظرات تبدیل شده و اولین مناظره حزب جمهوری‌خواه که در تاریخ 23 اوت سال 2023 و بدون حضور ترامپ برگزار گردید، نشانگر آن بود که نامزدهای شرکت کننده در این مناظره چندان نگاه مثبتی به دنیای کریپتو ندارند و تمایلی به اظهارنظر درباره ارزهای دیجیتالی نداشتند.

البته با بررسی دقیق‌تر گزارش صرافی کیف پول من از تحلیل این مناظره که در میلواکی برگزار گردید، متوجه خواهیم شد که این سکوت به‌دلیل نداشتن دیدگاهی درباره ارزهای دیجیتال (آن هم زمانی‌که موضوع ارزهای دیجیتال با اولویت در کنگره دنبال می‌شود) نبوده و حتی برخی از آن‌ها در همان روزهای اولیه اعلام کاندیداتوری صریحاً وعده حمایت از دنیای کریپتو را به هواداران خود دادند. در جناح جمهوری‌خواهان ویوک راماسویی (Vivek Ramaswamy) و ران دیسنتیس (Ron Desantis) و در حزب دموکرات‌ها نیز رابرت اف کندی جونیور (Robert F.Kennedy) از حامیان سرسخت دنیای کریپتوکارنسی هستند.

البته براساس آمار اخیر، در حال حاضر جو بایدن و دونالد ترامپ با کسب امتیاز لازم رسما به‌عنوان کاندیدای اصلی احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه معرفی شدند. اعلام این نتیجه پس از این بود که جو بایدن در سه ایالت جورجیا، واشنگتن و میسیسیپی به ترتیپ 95%، 85% و 98% حمایت را به‌دست آورد و در نقطه مقابل وی نیز دونالد ترامپ در این ایالت‌ها توانست به ترتیب 85%، 73% و 92% آرا را در انتخابات مقدماتی به خود اختصاص دهد. باتوجه‌به احتمال پیروزی یکی از دو نامزد یاد شده در قدم اول، دیدگاه‌های ترامپ و بایدن را در ارتباط با ارزهای دیجیتال مورد بررسی قرار می‌دهیم:

ترامپ؛ ناجی غیرمنتظره دنیای کریپتوکارنسی

راماسویی در 15 ژانویه 2024 و دسنتیس در 21 ژانویه 2024 از ترامپ حمایت کرده و از رقابت در حزب جمهوری‌خواهان کنار کشیدند. در چنین بازه زمانی نیز ویلیام ایسا هاچینسن (William Asa Hutchinson) در حمایت از هیلی کناره‌گیری نمود؛ ولی درنهایت فشارها روی نیکی هیلی (Nikki Haley) سبب شد تا وی نیز انصراف خود را از انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده و عملاً دونالد ترامپ به یکه تاز حزب جمهوری‌خواهان در انتخابات 2024 تبدیل گردد. براساس نظرسنجی‌های فعلی احتمال پیروزی ترامپ در این ماراتن نفس‌گیر بسیار بالاست؛ اما ترامپ چه دیدگاهی نسبت به ارزهای دیجیتال دارد؟

در بررسی دیدگاه‌های ترامپ باید تمایزی میان دیدگاه‌های وی در دوره ریاست جمهوری و نظرات اخیر وی قائل باشیم؛ چراکه اگر این دو دیدگاه را کنار هم قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که ترامپ دیدگاه مبهمی نسبت به ارزهای دیجیتال دارد! ترامپ که در دوران ریاست جمهوری خود یکی از مخالفان سرسخت دنیای کریپتوکارنسی به شمار می‌رفت، سرمایه‌ای 5 میلیون دلاری را صرف مجوز صدور مجموعه توکن‌های غیرمثلی (NFT) خود نمود و براساس گزارش‌ها، وی از اوایل اوت، 2.8 میلیون دلار رمزارز در یک کیف پول هولد کرده است.

البته این موضوع تنها تغییرات سیاست ترامپ دربرابر ارزهای دیجیتال نبود و او در مصاحبه انتخاباتی اخیر خود با اشاره به محبوبیت چشمگیر استفاده از بیت کوین در میان مردم کشورش، اعلام کرده که به نحوی با این موضوع کنار خواهد آمد! این در حالیست که ترامپ در سال‌های ریاست جمهوری خود، دارایی‌های دیجیتالی را دارایی‌های باد آورده و بنا شده بر پایه هیچ (!) توصیف می‌کرد. او در آن سال‌ها معتقد بود که رمزارزها می‌توانند به دلار آمریکا آسیب بزنند و این یک فاجعه است. با این اوصاف اظهار عقیده اخیر وی متضاد با آن چیزی است که قبلاً از ترامپ دیده شده بود. به نظر می‌رسد در حال حاضر وی نظرات ملایم‌تری را در این ارتباط اتخاذ کرده؛ به نحوی که معتقد است باید نهادهای نظارتی برای رمزارزها در نظر گرفته شده و نسبت به استفاده از آن‌ها قانون‌گذاری مشخصی داشته باشیم که این یعنی به رسمیت شناختن بازار ارزهای دیجیتال!

نظر بایدن در ارتباط با ارزهای دیجیتال

2024-8-678991

هرچند که بایدن به‌دلیل سن بالا و احتمال زوال عقلی و اشتباهات آشکاری که در سخنرانی‌های خود داشته، راه سختی را برای راهیابی مجدد به کاخ سفید در پیش دارد، اما باتوجه‌به این واقعیت که وی گزینه اصلی حزب دموکرات‌ها بوده و از حمایت بی‌چون و چرای این جناح برخوردار است، نباید از بررسی دیدگاه‌های او غافل شد. به‌طور کلی بایدن به‌دلیل عملکرد سه ساله دولت خود، همواره با انتقاداتی در حوزه رمزارزها مواجه بوده است. در این دولت، برخی از نهادهای نظارتی دولتی همچون SEC، با اجرای پیگردهای قانونی، نقش مهمی را در سرکوب صنعت کریپتو و دارایی‌های دیجیتالی ایفا کردند.

این نهادهای نظارتی در طول این چند سال، مشاغل و کسب‌وکارهای مرتبط با ارزهای دیجیتال را به نقض برخی قوانین مالی متهم کردند که رعایت چنین قوانینی به نظر بسیاری از متخصصان مالی در عمل غیرممکن است! هرچند که دولت بایدن همچنان قوانین جامعی را در ارتباط با رمزارزها در نظر نگرفته است، اما به نظر می‌رسد مقررات پیشنهادی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) درباره پلتفرم‌های حضانتی کریپتویی و همچنین پیشنهاد وزارت خزانه‌داری مبنی بر تعیین مالیات بر سود توکن، می‌تواند اثرات بسیار محدود کننده‌ای را بر حوزه کریپتوکارنسی بر جای بگذارد.

جالب است بدانید که جو بایدن در سال جاری ضمن ابراز خرسندی از رفع خلاهای قانونی مالیات بر سود، به‌دنبال اعمال مالیات 30 درصدی بر استخراج رمزارزها بود. البته بایدن به‌دنبال صدور نوعی ارز دیجیتال است که به واسطه آن با صادرکنندگان استیبل کوین‌ها مقابله کرده و آن‌ها را کنار بگذارد. لازم به ذکر است که بایدن در سال 2022 یک فرمان اجرایی صادر نمود که در آن به اعضای دولت دستور داده شده بود نظارت بر رمزارزها را با اولویت حمایت از مصرف‌کننده دنبال کنند.

موضع سیاست‌مداران آمریکایی در ارتباط با ارز دیجیتال

هرچند گفته شد که رقابت اصلی انتخابات نوامبر 2024 ایالات متحده میان ترامپ و بایدن رخ خواهد داد، اما نباید از این نکته نیز غافل شد که سایر کاندیداهای این دو حزب علاوه‌بر داشتن پایه آرای مردمی مشخص، از شخصیت‌های برجسته سیاسی این کشور به شمار می‌روند و بررسی دیدگاه‌های آن‌ها در ارتباط با ارزهای دیجیتال می‌تواند چهره شفافی از وضعیت سیاست احتمالی ایالات متحده در قبال سیاست‌گذاری مثبت یا منفی در استفاده از رمزارزها را در اختیار ما قرار دهد: (اعداد درج شده درکنار اسامی، درصد آرای نامزد در نظرسنجی مقدماتی بوده که بوسیله وب‌سایت Fivethirtyeight.com انجام گرفته است)

  • ران دیسنتیس (15%): دیسنتیس در کارنامه فعالیت خود مسئولیت فرمانداری فلوریدا را ثبت کرده است و از وی می‌توان به‌عنوان یکی از حامیان سرسخت دنیای کریپتوکارنسی یاد کرد که همواره از طرح‌های سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در بیت کوین و سایر رمزارزها دفاع می‌کند. دیسنتیس با تصویب لایحه‌ای در ایالت خود، هرگونه استفاده از رمزارز بانک مرکزی (CBDC) که طرحی برای مقابله با استیبل کوین‌هاست را ممنوع اعلام کرد و اقدامات دولت بایدن و نگرش وزارت خزانه‌داری نسبت به دلار دیجیتال را عملاً جنگ علیه رمزارزها عنوان نمود و به همین علت انتقاداتی را بر عملکرد دولت بایدن وارد کرد.
  • رابرت اف کندی جونیور (13%): کندی، سیاست‌مدار نام‌آشنای آمریکا، نظرات خوشبینانه‌ای نسبت به ارزهای دیجیتال داشته و همچنان دارد. کندی به‌عنوان سخنران اصلی کنفرانس بیت کوین در سال 2023 که در میامی برگزار شد، اعلام کرد که بیت کوین قادر است جامه عمل به دو آرمان شفافیت و اعتماد بپوشاند و به نظر وی، تمرکززدایی نه فقط برای بیت کوین، بلکه برای دموکراسی نیز امری لازم و ضروری است. او در این کنفرانس اعلام نمود که شخصاً روی BTC سرمایه‌گذاری کرده و در صورت انتخاب شدن در انتخابات پیش‌رو، مالیات بر عایدی سرمایه را از این نوع خاص سرمایه‌گذاری حذف خواهد کرد. البته کندی نیز همسو با دیسنتیس و ترامپ به‌شدت با ارز دیجیتال بانک مرکزی مخالف بوده و معتقد است که در آن احتمال سوءاستفاده توسط یک دولت متخاصم کاملاً مشهود است.
  • ویوک راماسویی (10%): از راماسویی به‌عنوان یک کارآفرین در حوزه بیوتکنولوژی یاد می‌شود و به همین علت او نیز نظرات مساعدی نسبت به دنیای کریپتوکارنسی از خود نشان داده و عملاً در روزهای اول انتخابات، خود را نامزد طرفدار بیت کوین اعلام نمود. او همواره از بیت کوین به‌عنوان جایگزین غیرمتمرکز برای دلار آمریکا دفاع کرده است.
  • نیکی هیلی (4%): هیلی که فرماندار سابق کارولینای جنوبی است، هیچگاه صحبت علنی در ارتباط با رمزارزها نداشته و این عدم اظهارنظر وی بیشتر به رفتار کریس کریستی (Chris Christie) فرماندار نیوجرسی شباهت دارد که 3 درصد آرا را در انتخابات مقدماتی به‌دست آورده و به اعتقاد بسیاری وی تصمیم گرفته که از این حوزه دور بماند!
  • مایک پنس (4%): پنس که سابقاً معاون ترامپ در ایام ریاست جمهوری بود، هیچگاه مستقیماً و شخصاً در ارتباط با رمزارزها اظهارنظر نکرده است؛ اما مارک کالابریا (Mark Calabria) مشاور اقتصادی وی سال‌ها اخبار و مقالات منتشر شده در ارتباط با بیت کوین را در رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌کرد. جالب است بدانید که برادرزاده وی، یعنی جان پنس (John Pence)، به‌دلیل داشتن ارتباط نزدیک با قانون‌گذاران آمریکایی، لابی‌گری‌های زیادی برای برخی موسسات کریپتویی نظیر صرافی بایننس داشته است.
  • تیم اسکات (4%): تیم اسکات (Tim Scott) سناتور ایالت کارولینای جنوبی و عضو کمیته بانکداری سنا و کمیته نوآوری مالی بوده و مسئولیت نظارت بر بخش مقررات رمزارزها را در سنا بر عهده دارد. با وجود اینکه وی اعلام کرده تدوین چارچوب نظارت بر دارایی‌های دیجیتالی یکی از اهداف وی است، اما تاکنون هیچ قدمی برای این هدف برنداشته است!

به‌طور کلی در چند سال گذشته دیدگاه‌ها در زمینه استفاده از ارزهای دیجیتال در میان مقامات آمریکایی بهبود یافته است که دریافت حقوق دولتی شهردار میامی به بیت کوین و ورود صندوق‌های ETF بیت کوین به بورس از نمونه‌های بارز چنین تغییر رویکرد و نگرشی است و به نظر می‌رسد در چند سال آینده شاهد به رسمیت شناخته شدن بازار ارزهای دیجیتالی از سوی ایالات متحده خواهیم بود.

بلاگ کیف پول من؛ به‌روزترین بلاگ فارسی فعال در حوزه اخبار دنیای کریپتوکارنسی

2024-8-132658795465465845

مطالب گفته شده در فوق برداشتی از اخبار و تحلیل‌های موجود در بلاگ صرافی ایرانی کیف پول من بود که در اصل عنوان جامع‌ترین بلاگ آموزشی ارز دیجیتال را به خود اختصاص داده و به اصلی‌ترین مرجع تحلیل‌گران ایرانی دنیای کریپتوکارنسی تبدیل شده است.شما می‌توانید علاوه‌بر خرید تتر از صرافی کیف پول من و دنبال کردن اخبار کیف پول من که به‌صورت لحظه‌ای بروز شده و کلیه رویدادها و اتفاقات خبری دنیای کریپتو را به زبانی فارسی پوشش می‌دهد، دیگر نگرانی خاصی درباره از دست دادن فرصت‌های سرمایه‌گذاری یا خروج به موقع از بازار رمزارزی نخواهید داشت و می‌توانید تحلیل‌های فاندامنتال خود را دقیق‌تر از گذشته انجام دهید. برای دسترسی به اخبار انتخاباتی آمریکا و تحلیل‌های تخصصی کارشناسان رمزارزی بر تاثیر اخبار این انتخابات روی ارزهای دیجیتال، کافی است سری به بلاگ صرافی کیف پول من بزنید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات