آکوستیک در گیمینگ چه کاربردی دارد؟

شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
2024-8-ag-first
«مجموعه پارت فوم آکوستیک» در این مقاله به اهمیت موضوع آکوستیک در مقوله گیمینگ می‌پردازد.
تبلیغات

آکوستیک گیمینگ

این روزها صنعت گیم به سرعت در حال گسترش است و انواع کنسول‌ها و تجهیزات گیمینگ به‌طور مداوم توسعه پیدا می‌کنند . این امر موجب شده است که گیمرها هر روز از تجهیزات پیشرفته تری استفاده کنند. دراین میان یکی از مواردی که رفته رفته برای اغلب گیم استریمرها و گیمرها دارای اهمیت می‌شود آکوستیک محیط گیمینگ است.

بهره‌گیری از پنل ها آکوستیک علاوه‌بر اینکه موجب کنترل صوت و بهبود کیفیت صدا می‌شود موجب جذابتر شدن و حرفه‌ای‌تر شدن محیط گیمینگ نیز می‌گردد. این موارد موجب می‌شود که بسیاری از گیمر ها و گیم استریمرها حرفه‌ای به‌دنبال انتخاب بهترین انواع پنل آکوستیک باشند.

آکوستیک در گیمینگ چه کاربردی دارد؟

شاید ابتدا وقتی صحبت از آکوستیک برای گیمینگ شود این مورد امری حاشیه ای به نظر برسد ٬ اما اگر در این مورد کمی دقیق‌تر شویم متوجه می شویم که آکوستیک فضاهای گیمینگ از اهمیت خاصی برخودار است.

اگر بخواهیم به کاربردهای پنل و فوم آکوستیک در گیمینگ اشاره داشته باشیم می‌توانیم به مواردی نظیر عایق صوتی و جلوگیری از انتقال صدا ٬ بهبود کیفیت صدا در محیط ٬ افزایش کیفیت صدا برای گیم استریمر ها و ایجاد طرح‌های دکوراتیو در محیط اشاره نمایم. در ادامه این مطلب به بررسی برخی از این موارد می پردازیم.

عایق صوتی گیمینگ

یکی از مشکلات بسیاری از فضاهای گیمینگ از جمله فضاهای بازی خانگی ٬ گیم نت ها و اتاق های گیم استرمینگ ; انتقال صدا به بیرون از فضا و ایجاد مزاحمت برای سایر افراد است . در این حالت بهره‌گیری از یک روش مناسب برای عایق صوتی می‌تواند پر اهمیت باشد. انتخاب این عایق بسته به نوع محیط ٬ موقت یا دایمی بودن آن و بسیاری از موراد دیگر می‌تواند متفاوت باشد.

به‌عنوان مثال اگر به یک عایق دایمی نیاز داشته باشیم می‌توانیم از ترکیب پشم سنگ ٬ فوم الاستومری و کناف روی آن استفاده کنیم. ولی اگر به‌دنبال یک عایق موقت و با نصب آسان هستیم می‌توان به‌صورت ترکیبی از فوم آکوستیک (نظیر فوم شانه تخم مرغی و هرمی) به همراه عایق های سلول بسته ای نظیر ٬ یونولیت ٬ پلی اتیلن یا الاستومری استفاده نمود و محیط را تا حدی عایق نمود.

البته قبل از عایق کردن محیط ابتدا باید دقت نمود که صدا از چه فضاهایی منتقل می‌شود و سپس عایق های مورد نظر را انتخاب کرد. به‌عنوان مثال روش هایی که در بالا ذکر شد معمولا به منظور جلوگیری از انتقال صدا از دیوارهای مشترک است. ولی اگر مشکل انتقال صدا از در وجود داشته باشد. ترکیبی نظیر نمد ریسایکل ٬ فوم الاستومری و فوم شانه تخم مرغی ضخیم می‌تواند ترکیب مناسبتری باشد. البته برای عایق کردن در ها علاوه‌بر موارد فوق توصیه می‌شود از نواردرزگیر پروفیلی هم به دور در نیز استفاده شود.

همچنین نوع متریال عایق ها نیز از اهمیت خاصی برخورداراست و استفاده از پنل های آکوستیک یا عایق ها صوتی بی کیفیت می‌تواند کارایی عایقسازی را کاهش دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود این عایق ها را از یک مجموعه تخصصی و با تجربه در زمینه انواع عایق صوتی نظیر مجموعه پارت فوم آکوستیک تهیه کنید.

2024-8-ag-second

افزایش کیفیت صدا در محیط

یکی از موارد دیگر که در اکثر فضاهای گیمینگ دیده می‌شود مشکلاتی نظیر پیچش صدا ٬ بیس و هوم و بسیاری از موارد دیگر است که می‌تواند آزار دهنده باشد. به‌عنوان مثال در اکثر گیم نت ها که چندین گیمر حضور دارند. هیاهوی بازیکنان و پیچش صدا می‌تواند مشکل ساز باشد. یا در محیطی که یک گیم استریمر قصد ارایه یک ویدیو لایو را دارد. پیچش صدا ( ریورب یا اکو ) یا سایر موارد اختلال صوتی در محیط می‌تواند روی حرفه‌ای بودن ویدیو اثر مثبتی نداشته باشد و موجب ریزش مخاطبان گردد.

در چنین مواردی بهره‌گیری از پنل های آکوستیک حرفه‌ای نظیر فوم های جاذبی نظیر فوم‌آکوستیک شانه تخم مرغی ٬ پنل آکوستیک هرمی ٬ فوم فلکسی و سایر انواع فوم‌ آکوستیک می‌تواند مشکل پیچش صدا را حل کند و یک صدای با کیفیت در محیط ایجاد کند.

البته همان‌طور که ذکر شد علاوه‌بر پیچش صدا ممکن است بسیاری از اختلات فرکانسی دیگر نیز در محیط وجود داشته باشد که با استفاده از پنل تخصصی مربوط‌به آن مشکل می‌توان آن را حل نمود یا میزان آنرا به حداقل کاهش داد. به‌عنوان مثال بیس ترپ ها می‌توانند فرکانس ها پایین و هوم و بیس را در محیط کاهش دهند. یا پنل های دیفیوزر یونولیتی می‌توانند فلوتر اکو را در محیط کاهش دهند و منجر به حداکثر شفافیت فرکانسی در محیط گردند.

2024-8-ag-third

ایجاد یک پس زمینه حرفه‌ای برای تصویربرداری

سومین مورد کاربرد پنل آکوستیک در گیمینگ ٬ استفاده از آن به‌عنوان یک بکگراند ( پس زمینه ) خاص و زیبا در محیط گیمینگ است. اکثر پنل های آکوستیک دارای طراحی های خاص و ویژه‌ای هستند و استفاده از این پنل ها می‌تواند یک ساختار خاص و جذاب در فضای گیمینگ ایجاد کند.

دراین‌میان انتخاب نوع پنل بسته به سلیقه افراد می‌تواند متفاوت باشد. به‌عنوان مثال اگر به‌دنبال یک فضای دارک با زمینه شلوغ باشیم معمولا پنل هایی نظیر فوم شانه تخم مرغی و فوم هرمی قابل استفاده هستند. ولی اگر به‌دنبال یک فضای دارک با زمینه ساده تر باشیم از پنل هایی نظیر فلکسی پارت و زیگورات می‌توانیم استفاده کنیم. از سوی دیگر اگر بخواهیم یک نمای دکوارتیو و لاکچری ایجاد کنیم پنل های دکوراتیو چوبی ابری عرضه شده توسط مجموعه پارت فوم نظیر دیاموند٬ ویو وود و آزتکا قابل توصیه هستند.

به هر حال انتخاب پنل برای یک محیط تا حد زیادی به سلیقه افراد بستگی دارد . البته باید دقت داشت که انتخاب و چیدمان پنل ها در محیط باید به نحوی باشد که بتواند سبب بهبود آکوستیک و کیفیت صوت نیز گردد و هدف نباید فقط ایجاد یک فضای دکوارتیو٬ بدون توجه به آکوستیک آن باشد.

انواع پنل آکوستیک مناسب برای گیمینگ

تا اینجا به بررسی دلایل نیاز به پنل های آکوستیک در گیمینگ پرداختیم. ولی در این بخش قصد داریم پرکاربردترین انواع پنل آکوستیک عرضه شده توسط مجموعه پارت فوم به منظور آکوستیک گیمینگ را معرفی کنیم.

به‌طور کلی اکثر پنل های آکوستیک مورد استفاده در صنعت موسیقی و صدا برای آکوستیک گیمینگ نیز قابل استفاده هستند ولی برخی از انواع فوم آکوستیک به منظور گیمینگ پرکاربرد تر هستند و کارایی مناسبتری دارند ٬ که در ادامه مختصری به شرح آن‌ها می پردازیم.

فوم آکوستیک شانه تخم مرغی

فوم شانه تخم مرغی از پر طرفدارترین انواع پنل آکوستیک است. این فوم با ساختار خاص و تخم مرغی شکل خود می‌تواند جذب بالای فرکانس های صوتی را در پی داشته باشد و همین امر موجب می‌شود در بسیاری از گیم نت ها ٬ اتاق های گیمینگ و فضاهایی که قصد کاهش پیچش صدا در محیط را داشته باشند بتوان از این پنل. آکوستیک استفاده نمود.

فوم شانه تخم مرغی پارت فوم در ضخامت های ۲.۵ و ۳.۵ و ۵ سانتی‌متر و در ابعاد دو در یک متر عرضه می‌شود. معمولا انواع ضخیم آن به منظور عایق صوتی ( در ترکیب با عایق ها سلول بسته ) و انواع نازکتر آن به منظور کاهش پیچش صدا در محیط قابل استفاده است.

پنل آکوستیک هرمی

یکی دیگر از انواع پنل آکوستیک که ساختاری جذاب و خاص دارد پنل آکوستیک هرمی است که به نام فوم هرمی نیز شناخته می‌شود. این پنل به علت کارایی بالا و ظاهر ساختار شکن خود دارای طرفداران زیادی است و معمولا بسیاری از گیم استریمر ها و تولید کنندگان محتوا از آن به‌عنوان بکگراند در پس زمینه ویدیوهای خود استفاده می‌کنند. فوم هرمی عرضه شده توسط مجموعه پارت فوم دارای ضخامت ۶ سانتی‌متر است و در ابعاد دو در یک متر عرضه می‌شود.

فوم آکوستیک فلکسی

بسیاری از گیمرها به‌دنبال یک طرح خاص ولی ساده برای آکوستیک هستند. در این حالت احتمالا انتخابشان به‌ویژه برای بکگراند پنل آکوستیک فلکسی پارت است .این نوع فوم آکوستیک با سطحی صاف و با خانه بندی شطرنجی و با شیارهایی که به عمق پنل نفوذ کرده‌اند می‌تواند یک ظاهر زیبا و حرفه‌ای در فضای استودیو به‌وجود آورد.

البته باید دقت داشت فوم آکوستیک فلکسی پارت به علت شکل ظاهری خود دارای جذب فرکانسی متوسطی است و معمولا برای کاهش ریورب در فضاهایی که پیچش صدا متوسطی دارند توصیه می‌شود این فوم آکوستیک دارای ضخامت ۷ سانت است و در ابعاد یک متر در یک متر توسط مجموعه پارت فوم عرضه می‌شود.

2024-8-ag-fourth

پنل آکوستیک زیگورات

زیگورات یکی دیگر از پنل های آکوستیک است که در میان گیمرها بسیار پر استفاده است. این پنل دارای قطعات ۴۸ سانتی‌متر در ۴۸ سانتی‌متر است که به شکل سازه های زیگوراتی برش خورده اند.

ظاهر و ابعاد این فوم آکوستیک موجب می‌شود که از کنارهم قرار دادن قطعات این پنل ٬ بتوان طرح‌های زیبا و جذابی به‌وجود آورد . باید دقت داشت که فوم آکوستیک زیگورات دارای جذب متوسطی است و به همین دلیل در آکوستیک فضاهایی که دارای ریورب متوسطی هستند قابل استفاده است.

دیفیوزر یونولیتی

دیفیوزر های یونولیتی نوع دیگری از انواع پنل آکوستیک هستند که برخلاف پنل هایی که تاکنون ذکر کردیم قدرت جذب فرکانس ها صوتی را ندارند و بیشتر پخش‌کننده ( دیفیوز ) فرکانس ها صوتی در جهات مختلف هستند. این امر موجب می‌شود که بهره‌گیری از این پنل ها در محیط ٬ شفافیت صدا را در پی داشته باشد و به همین دلیل دیفیوزر آکوستیک معمولا توسط افرادی استفاده می‌شود که به‌دنبال ضبط یا پخش صدا با کیفیت بسیار بالا هستند.

علاوه‌بر کیفیت صوت ٬ این پنل آکوستیک طراحی خاص و جذابی دارد و این امر موجب می‌شود که به‌عنوان یک بکگراند زیبا و ویژه توسط گیم استریمر های حرفه‌ای قابل استفاده باشد. پنل دیفیوزر پارت فوم دارای ابعاد ۶۰ در ۶۰ سانتی‌متر است و ضخامت بلندترین خانه آن نیز ۱۵ سانتی‌متر است.

پنل های آکوستیک چوبی ابری

پنل های چوبی ابری یکی دیگر از انواع پنل آکوستیک هستند که در طرح‌های متفاوت و دکوراتیوی عرضه می‌شوند. از جمله معروفترین این پنل ها می‌توان به پنل آکوستیک ویوو وود٬ پنل آزتکا ٬ پنل ژوپیتر و پنل اسکور اشاره نمود.

این پنل ها به این نحو عمل می‌کنند که بخشی از امواج صوتی را جذب و بخش دیگر را دیفیوز یا پخش می‌کنند و همین امر می‌تواند موجب شفافیت متعادل آکوستیکی در محیط گردد.

پنل های دکوارتیو آکوستیک پارت فوم دارای ابعاد ۶۰ در ۶۰ سانتی‌متر هستند و به علت ظاهر جذاب و لاکچری خود در بسیاری از فضاهای مرتبط با گیمینگ نظیر گیم نت ها و در بکگراند ویدیو های گیم استریمر ها قابل استفاده هستند.

ایزولاتور میکروفون

ایزولاتور آخرین پنل آکوستیکی است که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم. این پنل اگرچه ساختاری مشابه به سایر پنل های آکوستیک جاذب نظیر فوم شانه تخم مرغی و فوم آکوستیک هرمی دارد ولی نحوه کاربرد و عملکرد آن تا حد زیادی متفاوت است.

در حقیقت ایزولاتور میکروفون٬ پنلی است که از جنس ابر پلی یورتان تولید می‌شود و به دور میکروفون قرار می‌گیرد. این پنل آکوستیک می‌تواند از ورود ریورب و صداهای مزاحم به داخل میکرفون جلوگیری کند و موجب می‌شود که صدا به‌صورت شفاف تری توسط مخاطبان ( لایو یا ضبط ) شنیده شود.

بسیاری از گیم استریمر هایی که میکروفون رو میزی یا پایه دار دارند و نمی خواهند سرتاسر فضای خود را آکوستیک کنند و از طرفی می‌خواهند تا حدی نیز از پیچش صدا در هنگام ضبط یا لایو جلوگیری شود از این پنل اآکوستیک می‌توانند استفاده کنند. پنل ایزولاتور پارت فوم یکی از مناسبترین انواع ایزولاتور موجود در بازار ایران است که از کیفیت و قیمت مناسبی برخوردار است.

انتخاب مناسبترین پنل آکوستیک برای گیمینگ

تنوع قیمت و تفاوت کارایی پنل‌ها و عایق‌های آکوستیک موجب می‌شود که در بسیاری از موارد افراد در مورد نوع پنل و عایق مناسب و مورد نیاز و همچنین نحوه آکوستیک فضای خود دچار سردرگمی شوند. پارت فوم مجموعه‌ای است که باتوجه‌به نیاز بازار طی سالیان گذشته تمرکز خاصی روی محصولات عایق صوتی و آکوستیک از جمله پنل های آکوستیک گیمینگ داشته است و طیف وسیعی از محصولات آکوستیک و عایق صوتی را در یک مجموعه به مشتریان خود عرضه می‌کند. به طوری که مشتریان می‌توانند با مقایسه محصولات و با مشاوره گرفتن از متخصصان این مجموعه ایده‌آل‌ترین روش آکوستیک را با مناسب‌ترین قیمت انتخاب کنند.

شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه حضوری مجموعه پارت فوم آکوستیک واقع در خیابان شریعتی تهران یا ازطریق وب سایت این مجموعه مناسبترین نوع پنل آکوستیک مدنظر خود را انتخاب و خریداری کند.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات