به راحتی در صرافی های غیرمتمرکز مثل کیف پول من خرید کن!

سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
2024-8-crypt-first
صرافی دیجیتال «کیف‌ پول من» در این مقاله به معرفی مفهوم صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال می‌پردازد.
تبلیغات

فناوری شبکه بلاکچین و بازار ارز دیجیتال در اصل با هدف تمرکززدایی در امور مالی شکل گرفت و حالا پس از گذشت تقریباً 1 دهه از ظهور دنیای کریپتوکارنسی شاهد این موضوع هستیم که برخی از صرافی‌های متمرکز رمزارزی نظیر بایننس و OKX یا برخی ایردراپ‌های رمزارزی نظیر ایردراپ ZkSync به‌دلیل تبعیت از قوانین مالی بین‌المللی برخی از کشورها من جمله ایران را در فهرست کشورهای ممنوعه قرار داده و به کاربران ساکن در چنین کشورهایی نه خدماتی ارائه می‌کنند و نه اجازه شرکت در ایردراپی به آن‌ها داده می‌شود! این موضوع در تضاد کامل با شعار تمرکززدایی دنیای کریپتوکارنسی بوده و به همین علت در چند سال گذشته شاهد ظهور صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز (DEX) و شیوه معاملاتی سواپ رمزارزها در چنین صرافی‌هایی هستیم. این صرافی‌ها در تلاش هستند تا امکان دسترسی به معاملات رمزارزی را برای کاربران تمامی کشورها فراهم آورند و همین موضوع بر جذابیت آن‌ها افزوده است؛ با ما همراه باشید تا با صرافی‌های DEX بیشتر آشنا شوید.

منظور از صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال چیست؟

در یک تعریف ساده از صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال (Decentralized Exchanges) که اختصاراً از آن‌ با نماد DEX نیز یاد می‌شود، می‌توان این صرافی‌ها را یک پلتفرم معاملاتی توصیف کرد که بستری را برای انجام مبادلات رمزارزی میان خریدار و فروشنده آن هم به‌صورت مستقیم فراهم می‌آورند. ویژگی متمایز کننده صرافی‌ غیرمتمرکز از صرافی‌ متمرکز ارز دیجیتال نیز در این نکته است که در صرافی‌های متمرکز دارایی‌های کاربر مستقیماً در کیف پول‌های صرافی نگه‌داری شده و این صرافی است که بر تمامی معاملات نظارت دقیق دارد. به بیان بهتر صرافی‌های متمرکز نقش واسطه را میان خریداران ارز دیجیتال و فروشندگان آن ایجاد می‌کنند و کاربران باید به این نهاد واسطه‌ای اعتماد کنند.

حال آن که در صرافی‌های غیرمتمرکز کلیه فرایند انجام مبادلات رمزارزها ازطریق قرارداد هوشمند (Smart Contract) و فناوری بلاک‌چین صورت می‌پذیرد و خود صرافی هیچگونه نقشی در مدیریت و نظارت بر دارایی کاربران ندارد؛ همین ویژگی بوده که سبب شده تا در صرافی‌های DEX برخلاف صرافی‌های متمرکز با مشکل تهدیدات حریم خصوصی کاربران مواجه نباشیم. در چنین صرافی‌هایی مسئولیت نگه‌داری از رمزارزها تماماً بر عهده خود کاربران قرار دارد و این کاربران به‌راحتی می‌توانند در داخل کیف پول‌های رمزارزی خود مثل تراست ولت یا متامسک معاملات را انجام داده و رمزارزهای خود را با ارز دیجیتال دیگری مبادله کنند.

سپرده شدن اجرای معاملات رمزارزی به قرارداد هوشمند راهکاری مطمئن در جهت کاهش پرداخت کارمزدهای تراکنشی و همچنین افزایش سرعت مبادلات رمزارزی بوده و علت اقبال زیاد صرافی‌های غیرمتمرکز در جذب حداکثری کاربران نیز در همین نکته خلاصه شده است. در نتیجه استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز برای آن دسته از کاربرانی که در کشورهای تحریمی زندگی می‌کنند یا به‌دنبال حذف واسطه‌ها برای پرداخت کارمزد کمتر و تجربه امنیت بیشتر هستند، بهترین گزینه به شمار می‌رود.

نحوه کار در صرافی های غیرمتمرکز به چه صورت است؟

نحوه کار در صرافی‌های غیرمتمرکز نیز بسیار ساده بوده و عموماً به دانش و مهارت خاصی نیاز ندارد؛ چراکه در تمامی این صرافی‌ها تلاش تیم توسعه‌دهنده بر ساده بودن رابط کاربری و محیط برنامه بوده است. دقت داشته باشید که در محیط صرافی‌های غیرمتمرکز با ارزهای فیات نظیر دلار، یورو و غیره سروکار نخواهیم داشت و بلکه جفت ارزها هستند که با همدیگر مورد مبادله قرار می‌گیرند. در قدم اول باید کیف پول‌های رمزارزی خود را ازطریق خرید ارز دیجیتال شارژ کنید؛ برای این منظور می‌توانید متناسب با استراتژی خود نسبت به خرید بیت کوین یا خرید تتر و سایر رمزارزها در صرافی‌های معتبر داخلی نظیر کیف پول من اقدام کنید.

در قدم بعدی باید کیف پول رمزارزی خود را به صرافی غیرمتمرکز مدنظر وصل کنید که برای انجام این مرحله کافی است وارد وب‌سایت رسمی صرافی غیرمتمرکز شده و روی گزینه «Connect Wallet» کلیک کنید. پس از اتصال کیف پول به صرافی نوبت به انتخاب جفت معاملاتی خواهد رسید که در این بخش باید رمزارزی که قصد دارید در ازای مبادله رمزارز خود دریافت کنید را انتخاب کنید. این جفت معاملاتی می‌تواند اتریوم/تتر (ETH/USDT) یا هر جفت دیگری مثل نات/تون (NOT/TON) و غیره باشد. مقدار رمزارزی که قصد سواپ آن را دارید تعیین و میزان رمزارز دریافتی در ازای آن را مشاهده کنید؛ در صورت رضایت می‌توانید با تائید سواپ، مبادله را به پایان برسانید.

مقایسه سواپ و ترید

2024-8-scnd-crtypto

ترید همان فرایند خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی‌های متمرکز بوده که در ازای پرداخت ارز فیات رمزارز مورد نظر خود را خریداری می‌کنید یا با فروش ارز دیجیتال خود مقداری ارز فیات (دلار و غیره) به‌دست می‌آورید. حال فرض کنید که شما دارای مقدار زیادی نات کوین هستید و براساس تحلیل‌ها متوجه سقوط قیمتی قریب‌الوقوع نات کوین و صعود قیمتی تون کوین شده‌اید. در حالت سنتی باید اول با پرداخت مقداری کارمزد به صرافی، نات کوین‌های خود را به پول فیات تبدیل و سپس با پول معامله قبلی نسبت به خرید تون کوین اقدام کنید که در این حالت نیز در ازای خرید این رمزارز نیز باید مقداری کارمزد علاوه‌بر کارمزد شبکه به صرافی پرداخت کنید. همین 2 کارمزد اضافی و سرعت پایین تبدیل نات کوین و تون کوین در مثال ما اصلی‌ترین عاملی است که مانع گسترش استفاده از ظرفیت رمزارزها در جوامع بشری شده است.

حال آن که در طرف مقابل سواپ ارز دیجیتال (Crypto Swap) قرار دارد که در صرافی‌های غیرمتمرکز رایج است. کلمه «Swap» در لغت به معنای مبادله و عوض کردن دو چیز با هم است. عمل مبادله دقیقاً همان چیزی است که در طول فرایند سواپ ارزهای دیجیتال رخ می‌دهد. یعنی شما بلافاصله پس از انتخاب جفت معاملاتی ETH/USDT، در ازای تترهای خود اتر دریافت می‌کنید و نکته جالب اینکه فرایند مبادله صرفاً با پرداخت یک کارمزد صورت می‌پذیرد. به بیان بهتر، در سواپ ارز دیجیتال با موضوع حذف واسطه‌ها و در نتیجه افزایش سرعت معاملاتی و کاهش هزینه‌های انجام تراکنش مواجه هستیم.

این مزایا سبب شده تا کاربران به‌راحتی بتوانند سبد سرمایه‌گذاری و پرتفوی خود را با پرداخت کمترین کارمزد متنوع ساخته و از رشد قیمتی چندین رمزارز به‌صورت همزمان سود ببرند. توجه داشته باشید که متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری بهترین استراتژی برای مدیریت ریسک معاملاتی بوده و ضرر و زیان‌های احتمالی را نیز بسیار کاهش می‌دهد.

ویژگی‌های بهترین صرافی غیرمتمرکز

در حال حاضر چندین صرافی‌ غیرمتمرکز و DEX در سطح بازار ارز دیجیتال در حال فعالیت هستند؛ اما سؤال اینجا است که آیا کلیه این صرافی‌ها گزینه خوبی برای انجام سواپ هستند؟ قاعدتاً پاسخ به این سؤال منفی است. همان‌طور که در صرافی‌های متمرکز با صرافی‌هایی همچون بایننس مواجه هستیم که از اعتبار بسیار بالایی برخوردار هستند، در مقابل صرافی‌هایی نیز داشته‌ایم که بارها مشکل آفرین شده و دنیای کریپتو را با چالش‌های جدی مواجه ساختند که صرافی FTX یکی از این صرافی‌ها بود.

در موضوع صرافی‌های DEX نیز چنین مسئله‌ای وجود داشته و در انتخاب یک صرافی غیرمتمرکز به عوامل مختلفی نظیر میزان امنیت، سابقه فعالیت و شهرت، تعداد رمزارزهای مورد پشتیبانی، سطح نقدینگی و حجم معاملات، ابزارهای معاملاتی، کارمزدها و سطح پشتیبانی از مشتریان توجه کافی داشته باشید. در حال حاضر برترین صرافی‌های غیرمتمرکز رمزارزی به شرح زیر هستند:

برترین صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال

یونی سواپ (UniSwap)

کیف پول من (kifpool.me)

کامپاند (Compound)

صرافی dYdX

پنکیک سواپ (PancakeSwap)

سوشی سواپ (SushiSwap)

در میان صرافی‌های غیرمتمرکز معرفی شده، صرافی کیف پول من یک صرافی ایرانی است که از همان روزهای شکل‌گیری دنیای کریپتو به شکل تخصصی در حوزه رمزارزها فعالیت داشته و تاکنون هیچگونه مشکل امنیتی یا حریم خصوصی در آن گزارش نشده است. هرچند که صرافی‌های غیرمتمرکز الزامی بر احراز هویت ندارند؛ اما سابقه فعالیت صرافی‌ها نشان داده که بهتر است بسیار محتاطانه با آن‌ها برخورد کنید! به‌عنوان مثال در ایام سیاه تریدرهای ایرانی فعال در بایننس که حساب کاربری‌شان مسدود شد، بسیاری از تریدرها به سراغ صرافی OKX رفتند که هیچ الزامی بر احراز هویت نداشت. نکته جالب این کنه در حال حاضر صرافی OKX نیز انجام فرایند احراز هویت را برای تمامی کاربران الزامی کرده و هیچ خدماتی به کاربران ایرانی ارائه نمی‌کند!

چرا صرافی کیف پول من بهترین انتخاب برای انجام سواپ ارز دیجیتال است؟

2024-8-cryp-third

علت انتخاب صرافی کیف پول من به‌عنوان بهترین صرافی غیرمتمرکز ایرانی در مزایایی بوده که این صرافی در اختیار کاربران خود قرار داده است. از مهم‌ترین مزایای استفاده از خدمات صرافی کیف پول من می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • نقدینگی و حجم معاملات بالا: صرافی ایرانی کیف پول من دارای استخرهای نقدینگی (Liquidity Pool) بسیار بزرگ و حجم معاملات بالاست که قادر است در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تمامی نیازهای کاربران پاسخ دهد.
  • برخورداری از تیم پشتیبانی قدرتمند: برخلاف بسیاری از صرافی‌های غیرمتمرکز دیگر، صرافی کیف پول من تاکید ویژه‌ای در بحث پشتیبانی از کاربران و مشتریان داشته و به منظور پاسخ‌دهی سریع به سوالات و برطرف کردن مشکلات کاربران چندین آیتم پشتیبانی نظیر چت آنلاین، پشتیبانی ایمیلی و حتی تلفنی در نظر گرفته است.
  • کارمزد معاملات مقرون‌به‌صرفه: عمده کارمزد دریافتی صرافی‌های غیرمتمرکز به کارمزد شبکه‌ اختصاص پیدا کرده است که این کارمزد از سوی خود شبکه بلاکچینی و به منظور ثبت تراکنش از کاربران دریافت می‌شود. در بحث کارمزد مجزا نیز این صرافی کمترین میزان کارمزد را دریافت می‌کند.
  • امنیت بالا و امکانات ویژه: این صرافی از امن‌ترین قراردادهای هوشمند برای اجرای سواپ ارز دیجیتال بهره می‌برد و تاکنون هیچگونه حمله سایبری موفقی نسبت به این صرافی گزارش نشده است. از سوی دیگر شما محدودیتی در اتصال کیف پول نیز نخواهید داشت و به‌راحتی می‌توانید کیف پول‌های معتبر بین‌المللی نظیر متامسک یا تراست ولت را به این صرافی غیرمتمرکز متصل کنید. البته ناگفته نماند که این صرافی با هدف ارتقا سطح امنیت حساب کاربری کاربران، آیتم احراز هویت دو مرحله‌ای نیز در نظر گرفته است که باتوجه‌به ایرانی بودن این صرافی، کاربران ایرانی با خیال راحت و بدون نگرانی از تحریم‌ها می‌توانند مرحله احراز هویت را در صرافی کیف پول من پشت سر بگذارند.
  • تنوع در ارزهای دیجیتال مورد پشتیبانی: صرافی کیف پول من بروزترین فهرست رمزارزهای موجود در بازار را دارد و به لحاظ تنوع ارزهای دیجیتال مورد پشتیبانی در فهرست 10 صرافی برتر جهان قرار گرفته است. در نتیجه به هنگام استفاده از خدمات صرافی کیف پول من در بخش سواپ ارز دیجیتال با فهرست محدودی از ارزهای دیجیتال مواجه نخواهید شد. ابزارهای معاملاتی پیشرفته، نمودارهای قیمتی، پشتیبانی از انواع سفارشات نیز استفاده از خدمات این صرافی را برای کاربران ایرانی جذاب‌تر کرده است.

سواپ ارز دیجیتال؛ راه‌حلی کم خرج برای متنوع ساختن سبد سرمایه‌گذاری!

همان‌طور که در مطالب فوق مشاهده کردید، امروزه استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز به‌دلیل کاهش هزینه‌های معاملاتی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ اما به‌دلیل آن که صرفاً یک صرافی ایرانی در این حوزه فعالیت دارد، چندان مطلب زیادی درباره سواپ ارز دیجیتال در بلاگ‌های فارسی زبان فعال در حوزه کریپتوکارنسی مشاهده نمی‌کنیم! این درحالی است که سواپ ارز دیجیتال در خارج از ایران به یکی از رایج‌ترین شیوه‌های معاملاتی رمزارزها تبدیل شده است. اگر شما هم به‌دنبال آن هستید که در زمان کوتاه و با هزینه کمتر تراکنش‌های رمزارزی خود را به ثمر برسانید، توصیه می‌کنیم که حتماً سری به صرافی کیف پول من زده و از امکانات این صرافی پیشرفته بهره ببرید.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات