کیف پول من:اثر هاوینگ 2024 بر ماینرها

سه‌شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
رپورتاژ‌ جدید کیف پول من کاور
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
«کیف پول من» در این مقاله به بررسی هاوکینگ بیت‌کوین‌ها و تاثیراتشان پرداخته است.
تبلیغات

هاوینگ بیت کوین همواره یکی از موضوعات مهمی بوده که بر میزان درآمد ماینرها تاثیر می‌گذارد؛ این رویداد که هر 4 سال یکبار رخ می‌دهد، موجب نصف شدن میزان پاداش دریافتی ماینرها در ازای استخراج بلاک جدید می‌گردد. آخرین هاوینگ بیت کوین در 19 آوریل همین سال میلادی اتفاق افتاد که در آن، میزان پاداش ماینرها از 6.25 بیت کوین به 3.125 بیت کوین کاهش پیدا کرد؛ البته این موضوع تاثیر ظاهری هاوینگ بر ماینرها بوده و عموماً هاوینگ با وجود کاهش میزان پاداش‌دهی به معنای کاهش درآمد ماینرها و استخراج‌کنندگان در طولانی مدت نخواهد بود! این موضوع به دلیل مباحث مربوط به اصول عرضه و تقاضا در بازار بیت کوین بوده که در ادامه به طور تفصیلی‌تر در ارتباط با اثر هاوینگ بر آن صحبت خواهیم کرد؛ اگر شما هم در ارتباط با اثر هاوینگ 2024 بر ماینرها سوالاتی دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کپی لینک

هاوینگ بیت کوین چه معنی خاصی برای ماینرها دارد؟

به لحاظ تاریخی، رویداد هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving) یکی از کاتالیزورهایی بوده که قادر است نوسانات قیمتی خوبی را در بازار ایجاد نماید؛ این نوسانات قیمتی که عموماً در بازه زمانی طولانی مدت روند صعودی را برای بیت کوین در پی دارند، در روزهای اولیه به دلیل کاهش پاداش اعطایی به ماینرها چالش‌های درآمدی را برای این قشر خاص از فعالان دنیای کریپتوکارنسی ایجاد می‌کند. در سال 2024 پاداش بلاک به 3.125 بیت کوین کاهش پیدا کرد؛ یعنی در حال حاضر و متناسب با قیمت فعلی بیت کوین هر ماینر در ازای استخراج بلاک جدید، پاداشی در حدود 189 هزار دلاری دریافت می‌کند. درآمد 189 هزار دلاری (معادل 11 میلیارد و 340 میلیون تومان) رقم قابل توجهی است؛ اما از طرفی نیز نباید این موضوع را نادیده گرفت که استخراج بیت کوین به دلیل سختی استخراج به تجهیزات و سخت‌افزارهای گران قیمت از یک سو و برق و انرژی زیاد از سوی دیگر نیاز دارد!

یک ماینر پیش از ورود به عرصه استخراج ارز دیجیتال باید هزینه‌های کار را در برابر میزان درآمد دریافتی وزن‌کشی کند و پس از آن قدم در این مسیر بگذارد. هرچند که این استخراج‌کنندگان از کاربران شبکه بلاکچین بیت کوین نیز در ازای تائید تراکنش، کارمزد دریافت می‌کنند؛ اما منبع اصلی درآمد این افراد را همین استخراج و ماین بیت کوین شکل می‌دهد. هاوینگ با هدف کاهش میزان عرضه بیت کوین در بازار رخ می‌دهد و این موضوع در مقایسه با افزایش تقاضاها به سود ماینرها خواهد بود؛ چراکه با کاهش عرضه در برابر افزایش تقاضا، بازار با کمبود عرضه مواجه شده و نتیجتاً قیمت بیت کوین افزایش پیدا می‌کند. در جدول زیر می‌توانید تاثیر هاوینگ‌های پیشین بیت کوین بر قیمت این رمزارز ارزشمند را مشاهده کنید:

 

قیمت بیت کوین قبل از هاوینگ

قیمت بیت کوین 150 روز پس از هاوینگ

هاوینگ 2012

12.35 دلار

127 دلار

هاوینگ 2016

650.53 دلار

758.81 دلار

هاوینگ 2020

8821.42 دلار

10943 دلار

همان طور که در جدول فوق نیز کاملاً مشهود است، قیمت بیت کوین در بازه زمانی 150 روزه پس از رویداد هاوینگ به قیمت بسیار خوبی دست پیدا کرده است که این رشد قیمتی به احتمال زیاد قادر خواهد بود نقص درآمدی ماینرها را که در اثر هاوینگ با آن مواجه شده‌اند، جبران نماید؛ اما در این میان برخی از ماینرهای خرد نیز وجود دارند که به دلیل عدم توان تامین هزینه‌ها روند استخراج را متوقف می‌کنند.

کپی لینک

عوامل دخیل در کاهش درآمد ماینر پس از هاوینگ بیت کوین

براساس گزارشی که صرافی کیف پول من از هزینه استخراج بیت کوین منتشر کرده است، میانگین هزینه نقدی استخراج هر واحد BTC در سه ماهه سوم سال 2023، رقمی در حدود 25 هزار دلار بوده است که براساس محاسبات صورت گرفته این رقم پس از رویداد هاوینگ و با نصف شدن میزان پاداش دریافتی ماینرها از شبکه بلاکچین به رقم 37800 دلار افزایش پیدا می‌کند. در این میان نباید از این نکته نیز غافل شد که برای موفقیت در روند استخراج شما باید از دستگاه‌های استخراج با توان محاسباتی بسیار بالا کمک بگیرید و در اصل رقابت اصلی موجود در میان ماینرها بر روی خرید سخت‌افزارها و تجهیزات پیشرفته‌تر برای استخراج است.

این رقابت به معنای اختیاری بودن خرید تجهیزات به‌روز نیست، بلکه با توجه با بالا رفتن میزان سختی شبکه،  در صورتی که توان محاسباتی دستگاه شما با سختی شبکه تناسبی نداشته باشد دیگر امکان ماین و استخراج بیت کوین را نخواهید داشت! در نتیجه ماینرها همواره باید بخشی از درآمد خود را برای تهیه تجهیزات بهتر سیو و ذخیره نمایند. حال آن که موضوع به‌روز کردن تجهیزات متناسب با نیاز شبکه بلاکچین بیت کوین تنها عامل هزینه‌بر در روند استخراج نبوده و این دستگاه‌های ماینینگ به لحاظ مصرف برق نیز هزینه‌هایی را بر استخراج کننده تحمیل می‌نمایند.

جالب است بدانید که به طور میانگین برق مصرفی از سوی دستگاه‌های استخراج حدود 68 درصد از هزینه‌های کل یک ماینر را شکل می‌دهد که این رقم پس از هاوینگ و با نصف شدن پاداش به عدد 71 درصد افزایش پیدا می‌کند! چراکه اگر یک ماینر بخواهد درآمدی در سطح قبل از هاوینگ داشته باشد باید توان محاسباتی و مصرف انرژی خود را افزایش دهد. البته لازم به ذکر است که هزینه استخراج بیت کوین در کشورهای مختلف متفاوت بوده که این تفاوت قیمتی عمدتاً به دلیل قیمت برق در این کشورهاست. این موضوع سبب شده تا در کشورهایی مثل ایران، لبنان و چین که هزینه برق مقرون‌به‌صرفه‌تری دارند، هزینه ماین به شدت کمتر از کشورهایی مثل آلمان و آمریکا باشد.

کپی لینک

روش های عملی برای بهینه سازی درآمد پس از هاوینگ بیت کوین

تصویر داخل رپورتاژ ۲ کیف پول من

حالا که 3 ماه از هاوینگ 2024 می‌گذرد، گردوغبار این طوفان فروکش کرده است و استخراج‌کنندگان خود را در برهه‌ای مهم می‌بینند که باید با بهینه‌سازی جریان‌های درآمدی خود، سطح کسب سود خود از فرآیند استخراج بیت کوین را متعادل ساخته و به رقمی که قبل از هاوینگ کسب می‌کردند، نزدیک سازند. برخی از این استراتژی‌های نوآورانه به شرح زیر هستند:

·       کمک گرفتن از پویایی بازار و روندهای قیمتی: گفته شد که به لحاظ تجربه تاریخی، رویداد هاوینگ همواره با روند صعودی قیمت همراه بوده است. با افزایش قیمت بیت کوین، ماینرها می‌توانند با اتخاذ یک زمان‌بندی استراتژیک بیت کوین‌های خود را به منظور به حداکثر رساندن میزان بازدهی به فروش رسانند. البته این فروش باید در زمان اوج تقاضا صورت پذیرد تا بیشترین میزان سود عاید ماینر گردد.

·       استفاده از تجهیزات بهینه‌تر: در حال حاضر برخی از برندهای تولید تجهیزات ماینینگ با استفاده از فناوری‌های مختلف تلاش نموده‌اند تا میزان برق مصرفی این دستگاه‌ها را کنترل و بهینه‌سازی نمایند. طبیعتاً استفاده از چنین دستگاه‌هایی با کاهش میزان برق مصرفی می‌تواند نقش چشمگیری در افزایش سطح درآمد ماینرها ایفا کرده و آن را به حداکثر برساند.

·       مشارکت در استخرهای استخراج: اگر به تنهایی از پس مخارج استخراج بیت کوین برنمی‌آیید، می‌توانید با عضویت در یک استخر استخراج که دارای مکانیسم‌های توزیع پاداش کارآمد است، در هزینه‌های ماین بیت کوین صرفه‌جویی کنید. البته در این میان باید توجه ویژه‌ای به شفافیت مالی استخر مورد نظر و همچنین سوابق فعالیتی آن داشته باشید تا با انتخاب یک استخر استخراج اشتباه متحمل ضررهای هنگفت نگردید.

·       تنوع بخشیدن به فعالیت‌های استخراج: بیت کوین تنها رمزارز موجود در بازار نیست که از الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) پشتیبانی می‌کند، بلکه در کنار ماین بیت کوین شما می‌توانید سایر رمزارزهای جایگزین و آلت کوین را نیز استخراج کرده و بدین ترتیب با تنوع بخشیدن به فعالیت‌های استخراجی خود، درآمد خویش را در شرایط متغیر بازار بهینه‌سازی کنید.

کپی لینک

بلاگ کیف پول من؛ معتبرترین بلاگ فارسی زبان برای آموزش اصولی دنیای کریپتو

تصویر داخل رپورتاژ ۳ کیف پول من

همان طور که در مطالب فوق مشاهده کردید، هاوینگ یک رویداد بسیار مهم در مسیر پیشرفت بیت کوین بوده که هر 4 سال یکبار رخ می‌دهد و در پی آن میزان عرضه بیت کوین به نصف تقلیل پیدا می‌کند؛ این موضوع هرچند که به دلیل ایجاد روند صعودی در طولانی مدت به نفع ماینرهای بزرگ بازار است ولی ماینرهای خرد در صورتی که یک برنامه و استراتژی منطقی برای مواجهه با کاهش درآمد خود در روزهای ابتدایی هاوینگ نداشته باشند، مجبور به توقف فعالیت‌های استخراج خود خواهند شد. تنظیم چنین استراتژی بدون داشتن تسلط کافی بر اصول ماین امکان‌پذیر نخواهد بود. کلیه مطالب ارائه شده در این مقاله همگی برداشتی از مباحثی بود که در بلاگ آموزشی کیف پول من در ارتباط با تاثیرات هاوینگ 2024 مطرح گردیده و فرقی نمی‌کند که به دنبال خرید بیت کوین

 و خرید و فروش ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری بر روی سایر رمزارزها باشید یا بخواهید اصول ترید، سرمایه‌گذاری و حتی استیکینگ صحیح را در دنیای کریپتو یاد بگیرید، در هر صورت مراجعه به وب‌سایت صرافی کیف پول من می‌تواند کلیه این نیازهای شما را برطرف سازد؛ پس وقت را تلف نکرده و همین حالا به سراغ این صرافی معتبر ایرانی بروید.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات