۶ پروژه برتر در بلاک‌چین TON که باید بشناسید

یک‌شنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
تصویر کاور رپورتاژ جدید کیف پول من
این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد
«کیف پول من» در این مقاله به‌سراغ اکووسیستم شبکه TON رفته و به شاخص‌های اساسی آن نگاهی داشته است.
تبلیغات

شبکه بلاکچین TON که نام آن در ذهن بسیاری از کاربران با نام تلگرام گره خورده است، پس از آن که فرازونشیب‌های سال‌های 2018 تا 2021 را پشت سر گذاشت حالا به دلیل داشتن ویژگی‌های جذابی همچون معماری چندزنجیره‌ای تطبیق‌پذیر، تراکنش‌های بین شاردی، کارمزد پایین، سازگاری با محیط زیست و مقیاس‌پذیری خوب توانسته است توجهات زیادی را به سمت خود جلب نماید. به نظر بسیاری از کارشناسان، این شبکه را می‌توان یکی از خلاقانه‌ترین پلتفرم‌های بلاکچینی موجود در دنیای کریپتو به شمار آورد که در نوع خود دارای طراحی منحصربه‌فردی بوده و می‌تواند با رقبای قدرتمند خویش یعنی شبکه‌های بلاکچین بیت کوین و اتریوم به رقابت بپردازد. طبیعتاً نفوذ روزافزون شبکه بلاکچینی TON سوالات زیادی را در ارتباط با آن در ذهن کاربران ایجاد کرده است و یکی از این سوالات به پروژه‌های برتر ایجاد شده بر روی این بستر ارتباط دارد؛ با ما همراه باشید تا با 6 پروژه برتر موجود در بلاکچین TON بیشتر آشنا شوید.

کپی لینک

نگاهی به اکوسیستم شبکه TON

شبکه بلاکچین TON یک شبکه بلاکچینی لایه 1 و غیرمتمرکز بوده که به دلیل ارتباط نزدیک تیم مدیریتی آن با پاول دروف، مدیرعامل پیامرسان تلگرام، بسیاری از کاربران از آن با نام بلاکچین تلگرام یاد می‌کنند. این شبکه بلاکچینی با کمک مکانیزم شاردینگ (Sharding) و همچنین معماری چند زنجیره‌ای توانسته مشکلات مربوط به مقیاس‌پذیری را به خوبی پاسخ دهد. الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) و همچنین ماشین مجازی تون (TON Virtual Machine) موجب شده تا شبکه بلاکچین TON را رقیبی قدرتمند برای شبکه اتریوم به شمار آورند.

لازم به ذکر است که شبکه بلاکچین TON نیز همچون رقبای قدرتمند خود در اموری مثل پرداخت‌های سریع ولی کم‌هزینه، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، بازی، ذخیره‌سازی غیرمتمرکز داده‌ها، حوزه توکن‌های غیرمثلی (NFT) و سوشال فای (SocialFi) کاربرد دارد. در اوایل کار و راه‌اندازی این شبکه، پاول مدیریت این پروژه را برعهده داشت ولی متاسفانه در ماجرای تعقیب قضایی وی در ایالات متحده، مجبور به انتقال ظاهری این پروژه به برادر خود گردید. هرچند که در سال 2019 و پس از رخ دادن این رویداد تلخ بسیاری از کارشناسان معتقد بودند به پایان راه این پروژه نزدیک شده‌ایم؛ اما در سال‌های 2020 و 2021 شکل‌گیری جامعه توسعه‌دهندگان در آن، رشد خوبی را عاید شبکه بلاکچین TON نمود.

این شبکه بلاکچینی دارای توکن بومی تحت عنوان تون کوین (Toncoin) بوده که همچون تلگرام در پرداخت کارمزد تراکنش شبکه کاربرد دارد و بسیاری از پروژه‌های ایجاد شده بر روی بستر این پروژه، حیات اقتصادی خود را تا حد قابل توجهی به این کوین مدیون هستند. اگر نگاهی به ایردراپ‌های ارز دیجیتال مبتنی بر تلگرام نظیر ایکس امپایر، راکی ربیت، تایم فارم و غیره داشته باشید، متوجه خواهید شد که خود این ایردراپ‌ها و محبوبیت آن‌ها عامل کلیدی در رشد این کوین بوده است؛ چراکه در این ایردراپ‌ها کاربران برای دریافت پاداش خود باید کارمزد شبکه را بپردازند و این کار صرفاً با خرید تون کوین از صرافی‌های ارز دیجیتال امکان پذیر است.

به گزارش صرافی کیف پول من، از پروژه‌های برتر موجود در شبکه بلاکچین TON می‌توان موارد زیر را برشمرد که در ادامه به معرفی تفصیلی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت:

• EVAA Protocol

• TONstakers

• TonKeeper

• DeDust

• Notcoin

• STON.fi

کپی لینک

پروژه Evaa Protocol

پروژه Evaa را می‌توان اولین پروتکل وام‌دهی غیرمتمرکز در شبکه TON به شمار آورد که با هدف فراهم کردن بستری برای اعطا یا دریافت وام ارز دیجیتال آن هم بدون واسطه، طراحی و راه‌اندازی شده است. شیوه وام‌دهی در این پروتکل به شکل همتا به همتا (P2P) بوده که در ادامه با ویژگی‌های کلیدی آن بیشتر آشنا می‌شویم:

• وام‌دهی همتا به همتا: کاربران با کمک بستری که Evaa در اختیار آن‌ها قرار داده است، می‌توانند دارایی‌های خود را قرض داده و کسب سود کنند یا در ازای سپردن یک وثیقه، وام مورد نیاز خود را دریافت نمایند. کلیه این فرایندها از طریق قرارداد هوشمند در شبکه بلاکچین TON رخ می‌دهد و به همین علت دارای امنیت بسیار خوبی است.

• برخورداری از استخرهای وام‌دهی ایزوله: مدیریت ریسک امری است که یک تریدر موفق همواره به آن اشراف اطلاعاتی کاملی دارد، خوشبختانه پروتکل Evaa تضمین کننده این موضوع هستند که کاربران با در معرض ریسک‌ها و تهدیدات مالی غیرضروری قرار نگیرند.

• پشتیبانی از استیبل کوین‌ها: استفاده از Evaa برای آن دسته از کاربرانی که ثبات را در سفر خود به دنیای کریپتو ترجیح می‌دهند نیز مناسب است؛ چراکه از استیبل کوین‌ها پشتیبانی می ‌کند.

• برخورداری از قرارداد هوشمند بهینه شده: قراردادهای هوشمند Evaa به طور خاص برای شبکه TON طراحی و ایجاد شده‌اند و به همین علت دارای سرعت و کارایی بسیار بالایی هستند.

وجود چنین پروژه‌ای نه تنها خدمات مالی موجود در شبکه TON را افزایش خواهد داد، بلکه کاربران بیشتری را نیز با این شبکه درگیر می‌کند که چنین امری در رشد اکوسیستم TON بسیار مثمر ثمر خواهد بود. در واقع Evaa به کاربران کمک می‌کند تا با استفاده از مینی اپ تلگرام در کنار چت‌های روزانه خویش، فعالیت‌های وام‌دهی خود را نیز به خوبی مدیریت نمایند.

کپی لینک

پروژه TONstakers

پروژه TONstakers یک پلتفرم غیرمتمرکز در حوزه لیکوئید استیکینگ در شبکه TON است و می‌توان آن را یکی از برترین پروژه‌های موجود در شبکه TON براساس TVL به شمار آورد. این پلتفرم به دارندگان کوین تون این امکان را می‌دهد تا در ازای استیک کردن توکن خود تسهیلاتی دریافت کرده و از دارایی‌های خود در پلتفرم‌های پشتیبانی شده DeFi استفاده و پاداش‌های شرط‌بندی خود را دریافت کنند. این پلتفرم در حال حاضر ارائه کننده بیش از 3 درصد APR در لیکوئید استیک TON است و براساس آمارها تا به این لحظه حدوداً 71 هزار دارنده کوین TON، دارایی‌های خود را که ارزش آن‌ها بیش از 260 میلیون دلار بوده در TONstakers، استیک و قفل کرده‌اند.

حداقل مقدار TONcoin قابل استیک در این پلتفرم، 1 تون در نظر گرفته شده است و دسترسی ساده به آن یکی از ویژگی‌های اصلی و کلیدی این پلتفرم به شمار می‌رود؛ به طوری که کاربران می‌توانند از طریق dApp، کیف پول Tonkeeper یا حتی از طریق ربات تلگرامی از امکانات این پلتفرم بهره‌مند شوید.

کپی لینک

پروژه TonKeeper

اگر به دنبال آن هستید که سوار بر اسب سودهای موجود در پروژه‌های سودآور شبکه TON را شکار کنید، در این مسیر به یک اسب مطمئن و چابک نیاز خواهید داشت! کیف پول رمزارزی Tonkeeper دقیقاً همان اسب مورد نیاز شماست. تون‌کیپر یک کیف پول غیرحضانتی است که امکان کنترل کامل کلیدهای خصوصی را به کاربران خود می‌دهد. این کیف پول سازگاری 100 درصدی با شبکه تون داشته و در خرید و فروش ارز دیجیتال نقش کلیدی را ایفا می‌کند. شما با کمک این کیف پول می‌توانید رمزارزهای خود را سواپ کنید یا در صورتی که به دنبال کسب سود غیرفعال از بازار رمزارزها هستید، به سراغ بخش استیکینگ این ولت رمزارزی بروید و با استیک کردن دارایی‌های دیجیتالی خود، پاداش خوبی دریافت کنید. پشتیبانی از توکن‌های غیرمثلی از یکسو و داشتن مرورگر dApp از سوی دیگر به جذابیت این کیف پول رمزارزی افزوده است.

این کیف پول ارز دیجیتال حالا با کسب بیش از 1 میلیون کاربر به یکی از کیف پول‌های رسمی شبکه TON تبدیل شده است که البته بروزرسانی‌های مداوم آن و استفاده از ویژگی‌های امنیتی بهبود یافته در دستیابی این کیف پول به چنین جایگاه محبوبی بی‌تاثیر نبوده است. تریدرهای کهنه‌کار بازار معتقدند که در دنیای رمزارزها بهترین دوست هر معامله‌گر، کیف پول اوست و کیف پول تون‌کیپر به خوبی نسبت به مهمانی‌های شبکه TON آشنایی دارد و اگر به دنبال تعامل با این شبکه بلاکچینی هستید، نباید استفاده از تون‌کیپر را فراموش کنید.

کپی لینک

پروژه DeDust

پروژه DeDust در نوامبر سال 2022 در بستر شبکه TON راه‌اندازی شده و در اصل یک صرافی غیرمتمرکز است که علاوه بر فراهم کردن فضایی برای مبادلات راحت رمزارزها، یک پل ارتباطی میان شبکه‌های بلاکچینی نیز می‌باشد و کاربران با کمک آن می‌توانند دارایی‌های خود را میان TON و سایر شبکه‌های بلاکچینی جابجا نمایند. این صرافی فرصت کسب درآمد غیرفعال از طریق استیکینگ را نیز در اختیار کاربران قرار داده که در نوع خود به افزایش سطح فعالیت کاربران در شبکه بلاکچین TON کمک می‌کند.

رابط کاربری ساده و داشتن قابلیت‌هایی مثل ردیاب پرتفوی غیرمتمرکز، این صرافی را به یک صرافی غیرمتمرکز پیشرفته و در عین حال محبوب تبدیل کرده است که حجم معاملات روزانه بیش از 30.5 میلیون دلاری گواه این ادعاست.

کپی لینک

پروژه Notcoin

تصویر داخل متن ۱ رپورتاژ جدید کیف پول من

پروژه نات کوین در نوامبر سال 2023 راه‌اندازی شد و به دلیل داشتن تسک‌های راحت در دریافت ایردراپ توانست در عرض 1 هفته به بیش از 650 هزار کاربر دست پیدا کند؛ این روند ادامه داشت تا جایی که در ژانویه 2024 تعداد کاربران این پروژه از مرز 5 میلیون نفر نیز عبور کرد. این حجم از محبوبیت سبب شد تا خیلی راحت حمایت بنیاد TON را کسب کند و به یکی از محبوب‌ترین پروژه‌های تاریخ شبکه TON تبدیل گردد؛ کار تا جایی ادامه یافت که کارشناسان در حال حاضر از آن به عنوان یکی از بازیگران اصلی اکوسیستم TON یاد می‌کنند. این پروژه در ماه می سال 2024 و با توزیع بیش از 80 میلیارد توکن میان کاربران در چندین صرافی متمرکز معتبر لیست گردید و بدین ترتیب ارزش بازار آن از 2.8 میلیارد دلار نیز فراتر رفت.

به هنگام نگارش این مطلب حدوداً 40 میلیون کاربر با مینی اپ نات کوین در تلگرام درگیر هستند؛ چراکه این پروژه سیستم پاداش‌دهی خود را متوقف نکرده است، بلکه با در نظر گرفتن تسک‌ها و وظایف مختلف همچنان ارز NOT میان کاربران خود پخش می‌کند. این پروژه تعامل نزدیکی با شبکه TON دارد و به دنبال آن است که به رشد بازی‌های غیرمتمرکز و برنامه‌های کاربردی در شبکه TON کمک نماید.

کپی لینک

پروژه STON.fi

از دیگر پروژه‌های برتر موجود در شبکه TON می‌توان به پروژه STON.fi اشاره کرد که در اصل یک صرافی غیرمتمرکز است. این پروژه در سال 2022 راه‌اندازی شده و تا به امروز توانسته است عنوان دومین پروتکل بزرگ DeFi در شبکه TON پس از DeDust را از آن خود نماید. کاربرد اصلی این صرافی در ساده‌سازی فرایند سواپ و مبادله رمزارزهای موجود بر روی شبکه تون است و با توجه به همکاری نزدیکی که با سایر پروژه‌ها دارد توانسته در کیف پول‌هایی مثل تون‌کیپر ادغام گردد تا کاربران مشکلی با رابط کاربری پیچیده در طول فرایند سواپ نداشته باشند. لازم به ذکر است که STON.fi این امکان را برای کلیه کاربران فراهم آورده تا یک استخر نقدینگی برای توکن‌های جدید یا موجود ایجاد و از این طریق معاملات را در اکوسیستم TON فعال‌تر نمایند.

لازم به ذکر است که با وجود این صرافی دیگر نیازی به پل در مبادلات میان شبکه‌ای نخواهید داشت و خدمات تبادل زنجیره این صرافی یکی از بهترین نمونه‌های موجود در حال حاضر است. ناگفته نماند که تیم توسعه‌دهنده این صرافی صرفاً با هدف کمک به TON پا به میدان فعالیت گذاشته‌اند و به همین علت تراکنش‌های این پلتفرم در دسته تراکنش‌های تقریباً رایگان قرار می‌گیرند.

کپی لینک

بلاگ کیف پول من؛ بستری مطمئن برای اطلاع از اخبار جدید دنیای کریپتو

تصویر داخل متن ۲ رپورتاژ جدید کیف پول من

گفته شد که شبکه TON در سال‌های اخیر به دلیل خوش‌اقبالی‌هایی که داشته توانسته به جایگاه خوبی در دنیای رمزارزها دست پیدا کند و حالا وجود ایردراپ‌های مبتنی بر تلگرام شیب و سرعت این رشد را افزایش داده است. به همین علت در این مطلب که برداشتی از گزارشات منتشر شده در بلاگ صرافی کیف پول من بود، مطالبی را درباره 6 پروژه برتر موجود در شبکه بلاکچین TON بیان کردیم، اگر به دنبال آشنایی تفصیلی‌تر با هر یک از این پروژه‌های معرفی شده در این مطلب هستید یا می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره سایر پروژه‌ها کسب کنید، توصیه می‌کنیم حتماً سری به وب‌سایت صرافی کیف پول من به آدرس www.kifpool.me بزنید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات