زنیمکس: کمپانی آکیولس فناوری ساخت هدست آکیولس ریفت را از ما دزدیده است
ZeniMax اولین بار در سال ۲۰۱۴ شکایتی علیه کمپانی آکیولس تنظیم و در آن اعلام کرد که هدست آکیولس ریفت براساس فناوریای ساخته میشود که زنیمکس چندین سال روی آن مطالعه داشته است. حال این کمپانی چند روز پیش این شکایت را بروزرسانی و رسما اعلام کرده که جان کارمک، یکی از بنیانگذاران اید سافتور و مسوول بخش فناوری آکیولس، فناوری ساخت هدست واقعیت مجازی را از زنیمکس دزدیده است. متن این شکایت به شرح زیر است:
کمپانی زنیمکس برای چندین سال دهها میلیون دلار پول بابت تحقیقات و توسعه هزینه کرده است که بخشی از این سرمایه هم صرف تحقیق پیرامون واقعیت مجازی و فناوریهای مرتبط شده است. در سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲، جان کارمک که در آن زمان در کمپانی اید سافتور که در تگزاس است، فعالیت میکرد و یکی از بهترین مهندسان زنیمکس بود، تحقیقات پیرامون واقعیت مجازی داشت تا مشکلات مرتبط با آن را شناسایی کند. وی این تحقیقات را در محل دفتر زنیمکس، با کامپیوترهای زنیمکس و با استفاده از منابع ما انجام داد.
در ادامه این شکایت آمده که کارمک پس از آن نمونهای آزمایشی از هدست آکیولس ریفت را از پالمر لاکی، موسس آکیولس، دریافت کرده و آن را با استفاده از فناوریها و سختافزارهای زنیمکس بهبود داده است. این کمپانی سپس رسما جان کارمک را به دزدی اطلاعات زنیمکس محکوم میکند:
در سال ۲۰۱۳ قرارداد کاری کارمک با ما به اتمام رسید. وی در ۱ آگوست همان سال به عنوان مسوول بخش فناوری کمپانی آکیولس انتخاب شد. ولی پیش از اینکه از زنیمکس برود، به شکل مخفیانه و غیرقانونی هزاران صفحه اطلاعات از جنبه اطلاعات مخصوص زنیمکس را روی یک فلش USB ذخیره کرد و با خود به آکیولس برد. وی حتی پس از پیوستن به آکیولس یک بار به زنیمکس بازگشت و بدون اجازه یک ابزار شخصیسازی شده را که زنیمکس برای واقعیت مجازی ساخته بود، با خود برد. پس از دو سال فیسبوک با پرداخت ۲ میلیارد دلار آکیولس را تصاحب کرد و این نشان میدهد اطلاعاتی که اعضای کمپانی آکیولس و جان کارمک از ما دزدیدهاند، چقدر باارزش بوده است.
جان کارمک، بنیانگذار اید سافتور و مسوول فعلی بخش فناوری آکیولس
زنیمکس در حالی این شکایت را تنظیم کرده که جان کارمک تحقیقات خود روی واقعیت مجازی را ابتدا از طریق کار روی هدستهای دیگری از جمله صفحهنمایش شخصی سونی با نام HMZ آغاز کرده بود. وی در آن زمان اعلام کرد که هدست سونی قابلیتهای خوبی دارد ولی به دلیل تاخیری ورودی بالا و همچنین کوچک بودن تصاویر، نمیتوان از آن برای اجرای بازیهای ویدیویی استفاده کرد. به همین دلیل هم در آن زمان سعی کرد تا با استفاده از ابزارهای که در زنیمکس داشت روی یک هدست دیگر کار کند.
این فعالیتهای کارمک زمانی بود که اید سافتور قصد داشت بازی Doom 3: BFG Edition را معرفی کند و کارمک قصد داشت تا این بازی را روی یک هدست معرفی کند تا این کار هیجان بیشتری داشته باشد و البته گیمرها هم به خرید دوباره نسخهای از Doom 3 تشویق شوند. در این زمان بود که کارمک توانست به صورت آنلاین با پالمر لاکی ارتباط برقرار کرده و وی را متقاعد کند که نمونه آزمایشی آکیولس ریفت را در اختیار کارمک بگذارد؛ نمونهای که کارمک آن را یک وسیله بسیار جالب توصیف کرده بود که سبکتر از دیگر هدستها است و میدان دید بسیار وسیعتری هم دارد. زنیمکس در ادامه شکایت خود در این مورد گفته است:
در آن زمان ریفت یک وسیله بسیار ابتدایی و کمی بهتر از یک صفحه نمایش معمولی بود و حتی امکان گذاشتن آن روی سر هم وجود نداشت. ریفت همچنین فاقد نرمافزارهای مرتبط با واقعیت مجازی، سنسورهای حرکتی یا دیگر ویژگیهای اساسی و حتی اولیه موردنیاز بود. لاکی هم در آن زمان توانایی لازم برای ساخت و خلق چنین ویژگیهایی را نداشت.
پالمر لاکی، مخترع هدست آکیولس ریفت
زنیمکس در ادامه اعلام کرده با اینکه الان لاکی به عنوان خالق و مخترع این هدست معرفی میشود، در اصل این نتیجه تحقیقات زنیمکس است که منجر به ساخته شدن آن شده است:
لاکی فاقد دانش، توانایی و منابع مور دنیاز برای ساخت یک هدست واقعیت مجازی بود و نمونه آزمایشی آن را هم با استفاده از کدهای برنامهنویسی زنیمکس و بازیهای ویدیویی ما طراحی کرده بود. جالب اینکه در آن زمان لاکی به عنوان مخترع هدست واقعیت مجازی آکیولس در رسانهها معرفی میشد؛ ولی حقیقت این است که وی هیچ نقشی در ساخته شدن این هدست که تماما براساس منابع زنیمکس ساخته شده نداشته است.
به هر حال آنچه که مشخص است، این است که مشکلات بین آکیولس و زنمیکس به یک پرونده سنگین تبدیل شده است و باید منتظر ماند و دید که سرنوشت آن چه خواهد شد. نظر شما در این مورد چیست؟