نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۱

انویدیا به ارزشمندترین شرکت جهان تبدیل شد

ارزش شرکت انویدیا در بازار سرمایه برای اولین‌بار از ۳.۳۳۶ تریلیون دلار عبور کرد تا تیم سبز را در جایگاه ارزشمندترین شرکت سهامی عام در جهان قرار دهد.

دیروز و در تاریخ ۱۸ ژوئن، ارزش سهام شرکت انویدیا در بازار سرمایه ۳.۳۳۶ تریلیون دلار رسید تا یک بار دیگر از مایکروسافت و اپل پیشی بگیرد و در صدر جدول ارزشمندترین شرکت‌ها تبدیل قرار بگیرد. باوجود افزایش ارزش سهام مایکروسافت و اپل در چند روز گذشته، سهام انویدیا در این روز ۳.۵۷ درصد رشد قیمت داشت که دربرابر افت جزئی ارزش سهام دیگر شرکت‌ها، روند متفاوتی را در پیش گرفته بود. به این ترتیب، انویدیا خیلی سریع در این چارت بالا آمد تا بعد از عبور از سقف یک تریلیون دلاری در سال گذشته، حالا به رقم فوق‌العاده ۳.۳۳۶ تریلیون دلار دست پیدا کند.

اوایل این ماه بود که انویدیا طرح تشویقی ارائه‌ی ۱۰ سهم به ازای هر سهم برای سهام‌داران خود را معرفی کرد تا به حمایت از سرمایه‌گذاران خرد این شرکت بپردازد. این اقدام در رشد اخیر ارزش سهام این شرکت مؤثر بود و درصد افزایش قیمت سهام این شرکت در سال ۲۰۲۴ را ۱۷۰ درصد رساند.

البته که استقبال گسترده از پردازنده‌های گرافیکی انویدیا در زمینه شتابدهنده‌های هوش مصنوعی، مهم‌ترین عامل رشد بی‌نظیر ارزش مادی این شرکت در صنعت سخت‌افزار بوده است. طی یک دهه‌ی گذشته، این شرکت موفق شده است تا از ترند بازار در زمینه‌های مختلف استخراج رمزارزها، افزایش فروش پردازنده‌های گرافیکی گیمینگ در دوران همه‌گیری کرونا و بعد از آن هم برجسته شدن کاربری هوش مصنوعی بهترین استفاده را به نفع خود ببرد و درنهایت با یک مدیریت خوب، جایگاه شرکت را تا این حد بالا برده باشد.

قیمت سهام انویدیا در بازار سرمایه

این اولین‌باری است که انویدیا، حتی در معاملات روزانه، در جایگاه نخست میان شرکت‌های آمریکایی قرار می‌گیرد. تنها پنج سال پیش، انویدیا حتی در میان ۲۰ شرکت بزرگ آمریکایی بر‌اساس ارزش بازار، رتبه‌ای نداشت. صعود خیره‌کننده‌ی این شرکت تحت‌تأثیر تقاضای فزاینده برای تراشه‌های هوش مصنوعی به‌وجود آمده است. انویدیا اکنون حدود ۸۰ درصد از سهم بازار تراشه‌های هوش مصنوعی به‌کاررفته در دیتاسنترها را دراختیار دارد. در آخرین فصل، درآمد بخش دیتاسنترهای این شرکت با ۴۲۷ درصد افزایش درمقایسه‌با سال گذشته به ۲۲٫۶ میلیارد دلار رسید که ۸۶ درصد از کل فروشش را تشکیل می‌دهد.

در دو دهه‌ی گذشته، تنها شرکت‌های محدودی مانند اپل، مایکروسافت، آمازون، اکسان‌موبیل و جنرال الکتریک سابق در مقاطع مختلف عنوان بزرگ‌ترین شرکت سهامی عام ایالات متحده را به خود اختصاص داده بودند. اپل تا اوج‌گیری اخیر انویدیا این جایگاه را برای طولانی‌ترین مدت حفظ کرده بود.

تیم سبز در ادامه برنامه دارد تا پردازنده‌های گرافیکی نسل جدید بلک‌ول را برای دیتاسنترها و سیستم‌های خانگی گیمینگ روانه بازار کند. انتظار می‌رود اولین کارت‌های گرافیک RTX 50 تا پایان سال جاری میلادی معرفی و عرضه شوند.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده