کافه بازار در سال ۱۴۰۲؛ از ۱۲ هزار بازی ایرانی تا آمار بازی‌های بدون نصب

پنج‌شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
مطالعه 2 دقیقه
کافه بازار
کافه بازار اخیرا آماری از عملکرد خود در سال ۱۴۰۲ منتشر کرده است که بر اساس آن، شاهد انتشار ۱۲ هزار بازی ایرانی بودیم. همراه جزییات کامل گزارش باشید.
تبلیغات

کافه بازار را به‌عنوان بزرگ‌ترین استور فارسی می‌شناسیم که اخیرا گزارشی از عملکرد خود در سال ۱۴۰۲ منتشر کرده است و در بخش‌های مختلفی از این گزارش، به حوزه بازی هم اشاره شده است. بر این اساس، تعداد کاربران ثبت نامی بازار تا پایان سال ۱۴۰۲ از ۵۵٫۸ میلیون کاربر عبور کرده است و رکورد نصب روزانه بازی و اپلیکیشن در این استور هم عدد ۷٫۸ میلیون را نشان می‌دهد. سهم نصب بازار از بازار داخلی ۹۲ درصد اعلام شده و تعداد کل نصب و آپدیت‌ها تا پایان سال ۱۴۰۲ هم ۲٫۷ میلیارد است.

طبق گزارش ارائه‌شده، ۵ هزار توسعه‌دهنده و بازیساز ایرانی بازی خود را روی بازار منتشر کرده‌اند و این عدد برای توسعه‌دهنده‌های نرم‌افزار هم ۲۵ هزار است. البته ۳ هزار توسعه‌دهنده دیگر نیز داریم که هم در حوزه بازی و هم نرم‌افزار محصولات خود را روی بازار منتشر کرده‌اند. مجموع درآمد این توسعه‌دهنده‌ها از محتوای دیجیتال، ۲۰ هزار میلیارد ریال اعلام شده است.

در سال ۱۴۰۲، در مجموع ۱۲۴ هزار بازی روی بازار منتشر شده است که از این بین سهم بازی‌های ایرانی، ۱۲ هزار بوده است. مجموع برنامه‌های منتشر‌شده در این استور هم ۲۶۵ هزار اعلام شده که سهم برنامه‌های ایرانی از آن، ۱۰ هزار است. آمار کلی تعداد دفعه‌های باز شدن اپلیکیشن‌ها در بازار ۳٫۳ میلیارد و تعداد کل جست‌و‌جو در این پلتفرم هم ۲٫۶ میلیارد اعلام شده است.

یکی از تجربه‌های جدید بازار، معرفی بازی‌های بدون نصب بود. بازار حدود ۳۰۰ بازی را در قالب این بخش معرفی کرد که بدون نیاز به نصب می‌توان به تجربه آن‌ها پرداخت. در گزارش منتشر‌شده، آمار کل کاربران فعال ماهانه بازی‌های بدون نصب، ۱٫۸ میلیون کاربر اعلام شده است. رکورد مجموع تجربه این بازی‌ها توسط کاربران در یک روز ۱٫۴ میلیون دقیقه ثبت شده است و آمار ماهیانه آن‌ها هم ۳۶ میلیون دقیقه بازی در هر ماه است. نکته جالب در مورد این بازی‌ها، این است که یک کاربر در یک روز ۱۳ ساعت مشغول تجربه بازی‌های بدون نصب بوده است.

بازار در گزارش خود اطلاعاتی هم در مورد سیستم تبلیغات ارائه کرده است:

در نگاه ما تبلیغات در بازار به معنای رساندن محتوای مناسب به کاربر مرتبط با بالاترین احتمال دانلود نصب است. در این ارتباط دوطرفه، هم کاربر به نیاز خود می‌رسد و هم صاحبان اپلیکیشن‌ها مخاطب درست خود را پیدا می‌کنند. در شرایطی که تبلیغات موبایلی در ایران روزبه‌روز با رشد بیشتر مواجه است، به‌طور قطع اپ‌استورها مهم‌ترین کانال جذب کاربر برای توسعه‌دهندگان ایرانی هستند.

تعداد کل بازی‌ها و برنامه‌هایی که در سال ۱۴۰۲ از سرویس تبلیغات بازار استفاده کرده‌اند ۲ هزار عدد اعلام شده است. ایمپرشن کل جست‌و‌جو در بازار ۲٫۶ میلیارد و مقدار کل نصب از تبلیغات بازار هم ۴۶٫۲ میلیون اعلام شده است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات