رونمایی از تراشه A18 اپل برای آیفون 16؛ موبایل گیمینگ در سطح جدید

دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۲
مطالعه 2 دقیقه
رنگ های مختلف آیفون ۱۶
اپل در جریان رویداد رونمایی از محصولات جدید خود، تراشه جدید A18 را با قابلیت‌های ارتقاء یافته برای آیفون‌های سری 16 معرفی کرد.
تبلیغات

جای تعجب نبود که بخشی از رویداد امروز اپل به معرفی تراشه جدید A18 به عنوان نسخه جدید تراشه A17 Pro اختصاص داشت. این تراشه قرار است قلب تپنده‌ی آیفون‌های جدید سری 16 باشد. به خاطر دارید که اپل تراشه A17 Pro را برای مدل‌های پرو و پرومکس آیفون‌های نسل قبل معرفی کرده بود تا از تراشه‌های معمولی A17 روی سایر مدل‌ها استفاده شود.

تراشه A18 اپل با 17 درصد بهبود کارایی

تراشه A18 برپایه پروسس نود ۳ نانومتری اپل طراحی شده است که در خصوص سری A17 Pro نیز به همین شکل بود. تراشه A17 Pro یک SoC متشکل از ۱۹ میلیارد ترانزیستور بود که از ۶ هسته‌ی پردازشی CPU (شامل ۲ هسته عملکرد و ۴ هسته‌ی بهینه) و ۶ هسته‌ی GPU به همراه یک Neural Engine متشکل از ۱۶ هسته‌ با قابلیت ارائه ۳۵ تاپس توان پردازش هوش مصنوعی بهره می‌برد.

حالا اپل در تراشه A18 پیکربندی هسته‌ی CPU را به همان شکل قبل حفظ کرده است اما تعداد هسته‌های GPU را به ۵ هسته کاهش داده است. اپل تراشه A18 را با A17 Pro مقایسه نمی‌کند. در عوض وعده‌ی یک ارتقاء ۳۰ درصدی را در مقایسه با A16 Bionic و صرفاً در زمینه عملکرد CPU به کاربران می‌دهد. در خصوص GPU نیز وعده‌ی ارتقاء ۴۰ درصدی نسبت به عملکرد A16 Bionic داده شده است. در خصوص موتور پردازش هوش مصنوعی Neural Engine نیز تعداد هسته‌ها مشابه نسل قبل است اما اپل می‌گوید این تراشه ۲ برابر سریع‌تر از A16 Bionic خواهد بود که آیفون‌های سری iPhone 14 Pro عرضه شد.

پیکربندی هسته های تراشه A18 اپل

اما اپل در این تراشه توجه ویژه‌ای به تجربه گیمینگ روی آیفون‌های جدید دارد. سیستم مدیریت حرارت تولیدی تراشه‌های جدید آیفون با بازنگری مواجه شده است تا به طور موثرتری به حذف حرارت اضافی تولید شده بپردازد. همچنین این تراشه‌ها روی آیفون ۱۶ از ری تریسینگ پشتیبانی خواهند کرد. تجربه بازی‌های AAA روی آیفون‌های جدید به سطح تازه‌ای ارتقا خواهد یافت. این قابلیت قبلا فقط برای آیفون‌های پرو میسر شده بود اما حالا مدل معمولی آیفون ۱۶ نیز این امکان را خواهد داشت.

در نهایت اپل می‌گوید هوش مصنوعی نقش مهمی در ارتقا عملکرد گیمینگ تراشه‌های آیفون‌ جدید خواهد داشت.

نهایتا نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات