تکنولوژی FSR 4 مشابه DLSS و XeSS به‌طور کامل به سمت هوش مصنوعی می‌رود

شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶
مطالعه 3 دقیقه
نسل جدید پردازنده های گرافیکی AMD با معماری RDNA 4
AMD به منظور بهبود کیفیت نهایی تصاویر در نسل جدید فناوری FidelityFX Super Resolution، از ظرفیت‌های هوش مصنوعی در مقیاس بزرگ‌تری استفاده خواهد کرد.
تبلیغات

به نظر می‌رسد که AMD بالاخره به آمادگی لازم جهت به کارگیری قابلیت‌های هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد فناوری FidelityFX Super Resolution رسیده است. FSR 4 از این ظرفیت‌ها به منظور ارتقا کیفیت تصاویر و بهبود کارایی این ابزار آپ اسکیل گرافیکی استفاده خواهد کرد. جک هوین، رئیس بخش تجارت گرافیک و کامپوتر AMD در مصاحبه اخیر خود با وبسایت Tomshardware در IFA 2024 تایید کرد که حالا تیم قرمز هم به این آمادگی رسیده است تا مانند رقبای خود به طور کامل از قابلیت‌های هوش مصنوعی بهره‌مند شود.

به کارگیری ظرفیت‌های هوش مصنوعی در معماری پردازنده‌های گرافیکی رادئون، موضوعی است که مدت‌ها توسط بسیاری از کارشناسان صنعت سخت افزار پیش بینی می‌شود، اما استفاده از این قابلیت‌ها در نحوه‌ی عملکرد تکنولوژی FSR، چیزی است که تاکنون تایید نشده بود. AMD سال گذشته اعلام کرده بود که آن‌ها برای هوش مصنوعی برنامه‌های دیگری به جز آپ اسکیلینگ را در نظر دارند. اما حالا می‌بینیم که FSR نیز مانند DLSS و XeSS مسیر مشابهی را در پیش گرفته است.

فناوری AMD FSR 4 و عملکرد بهبود یافته آن

ظاهراً تغییر مدیریت بخش محصولات گرافیکی AMD، در تغییر سیاست‌های این شرکت تأثیرگذار بوده است. انویدیا از سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت تا در توسعه‌ی فناوری DLSS استفاده‌ی بیشتری از هوش مصنوعی داشته باشد. به این ترتیب با نسخه‌های نهایی این ابزار کارآمد، موفق شد تا به توازن بسیار خوبی میان قابلیت‌های متعدد آن از جمله Ray-Reconstruction و Frame-Gen دست پیدا کند. از سوی دیگر، اینتل نیز تلاش کرد تا فناوری XeSS خود را با استفاده از شتابدهنده‌های هوش مصنوعی XMX در ورژن نهایی 1.3.1 به بلوغ کاملی برساند.

AMD هم پیش از این برای بهبود عملکرد فناوری FSR 3.1 و AFMF با استفاده از هوش مصنوعی تلاش کرده است؛ اما به نظر می‌رسد که در قدم بعدی، هم از نظر نرم افزاری و هم سخت افزاری به سمت استفاده از ظرفیت‌های کامل این حوزه برای ارائه یک تجربه بهتر به گیمرها حرکت خواهد کرد. AMD با فناوری FSR 4 به دنبال این است تا علاوه بر ارائه‌ی یک ابزار آپ اسکیلینگ کارآمد، به منظور بهبود عمر باتری در دستگاه‌های قابل حمل و همچنین ارتقاء بیشتر کیفیت تصاویر روی گرافیک‌های مجزا، وارد زمینه‌های Frame Generation و Frame Interpolation نیز بشود.

لوگوی AMD FidelityFX Super Resolution

AMD اخیراً یک SoC جدید را برای کنسول پلی استیشن 5 پرو ارائه کرده است که از فناوری اختصاصی PSSR یا PlayStation Spectral Super Resolution استفاده می‌کند. PSSR یک فناوری آپ اسکیلینگ کاملا مبتنی بر هوش مصنوعی است که احتمالا براساس همان الگوریتمی طراحی شده است که قرار است در FSR 4 مورد استفاده قرار بگیرد. این تراشه همچنین از قابلیت‌های پیشرفته ری تریسینگ نیز برخوردار است که به لطف نوآوری‌های معماری RDNA 4 میسر شده است.

انتظار می‌رود که سال آینده و همزمان با عرضه تراشه‌های گرافیکی RDNA 4 از فناوری FSR 4 نیز رونمایی شود. محصولات جدید AMD در حوزه پردازنده‌های گرافیکی در وهله‌ی اول بازار مخاطبان محصولات میان رده را هدف قرار خواهد داد و سپس به سمت یکپارچه سازی خانواده محصولات RDNA و CDNA حرکت می‌کند تا بازار محصولات مصرف کننده و دیتاسنتر را تحت یک برند واحد UDNA جمع آوری کند.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات