زبلاین: بزرگترین مارکتینگ اتومیشن ایرانی
مارکتینگ اتومیشن؛ بهرهوری بیشتر با هزینه کمتر
برخی کسبوکارها گمان میکنند تنها راهحل افزایش فروش، افزایش بودجه بازاریابی است. اما استفاده از ابزارهای نوین میتواند کمک کند تا مارکترها همان بودجه را به شکل بهینهتری استفاده کنند و شاهد فروش بیشتری بدون افزایش هزینه باشند.
مارکتینگ اتومیشن یا اتوماسیون بازاریابی همان ابزاری است که به تیمهای مارکتینگ کمک میکند تا با صرف زمان و انرژی کمتر، بهرهوری بیشتری داشته باشند. اما این تمام ماجرا نیست. این ابزار به مارکترها کمک میکند تا در کنار همه اینها، ارتباطی موثر و شخصیسازیشده با مشتریانشان برقرار کنند.
«زبلاین» بهعنوان یک پلتفرم مارکتینگ اتومیشن ایرانی به کسبوکارها این امکان را میدهد که با مشتریان خود تعامل بهتری داشته باشند و نرخ تبدیل بیشتری کسب کنند.
نگاهی به بازار مارکتینگ اتومیشن در ایران
بر اساس گزارش اخیر «تکراسا اینسایت» با عنوان «تکنولوژیهای بازاریابی (Martech) ایران ۱۴۰۳» بازار مارکتینگ اتومیشن در ایران شاهد رقابتی فزاینده است. این گزارش به بررسی نقاط قوت و ضعف بازیگران کلیدی بازار پرداخته و ویژگیهای هر یک را تحلیل کرده است.
رقابت میان بازیگران کلیدی مارکتینگ اتومیشن
گزارشی که اخیرا با عنوان «تکنولوژیهای بازاریابی (MarTech) ایران ۱۴۰۳» توسط تکراسا اینسایت منتشر شده، تلاش کرده وضعیت صنعت مارتک ایران را بررسی و تحلیل کند. این گزارش که می توان گفت اولین تلاش جامع در نوع خود در ایران محسوب می شود، نکات قابل توجهی دارد که کمک می کند درک بهتری از پلتفرمهای مارکتینگ اتومیشن در ایران داشته باشیم.
نیاز روزافزون کسبوکارها به ابزارهای این سرویس، رقابت میان پلتفرمهای مارکتینگ اتومیشن را افزایش داده است. با در نظر گرفتن این بازار رقابتی، دانستن نقطه تمایز هر یک از این پلتفرمها برای یک تصمیم آگاهانه ضروری است.
بازیگران کلیدی در یک نگاه
عمده سهم بازار ارائهدهندگان مارکتینگ اتومیشن در کشور، در اختیار سه محصول است. هر سه این پلتفرمها، در گزارش تکراسا تحت عنوان پلتفرمهای «متمرکز» مارکتینگ اتومیشن طبقهبندی شدهاند که امکاناتی شامل بخشبندی مشتریان، پلتفرم داده مشتری، مدیریت و تحلیل کمپین، پیامرسانی، تحلیل رفتار کاربران سایت، و تحلیل رفتار کاربران اپلیکیشن را ارائه میدهند.
اما این بازیگران در ۴ معیار مهم برای انتخاب پلتفرم اتوماسیون بازاریابی با یکدیگر اختلافاتی دارند.
پلتفرم وباینگیج (WebEngage) که بازیگر خارجی بازار ایران محسوب می شود، توانسته بهخوبی از مزیت تقدم زمانی خود در ارائه سرویس بهره ببرد تا بخش قابلتوجهی از کسبوکارهای بزرگ کشور را بهعنوان مشتری جذب کند. در گزارش تکراسا، پلتفرم وباینگیج با قابلیت مقیاسپذیری بالا، امکانات متنوع و یکپارچگی گسترده با کانالهای ارتباطی مختلف معرفی میشود. با این حال، هزینه بسیار بالای آن ممکن است برای کسبوکارهای کوچک چالشبرانگیز باشد.
در ادامه، دو پلتفرم ایرانی زبلاین و اینترک، رقابتی بسیار نزدیک با یکدیگر دارند. این پلتفرمها از منظر تنوع قابلیتها، قیمت، مقیاسپذیری، و قابلیت یکپارچگی با بسترهای متنوع، در گزارش تکراسا مورد مقایسه قرار گرفتهاند.
زبلاین بهعنوان یک پلتفرم Omnichannel عمل میکند و تجربهای یکپارچه در تمامی کانالهای ارتباطی با مقیاسپذیری بیشتر و هزینه اقتصادیتر ارائه میدهد.
زبلاین، بزرگترین مارکتینگ اتومیشن ایرانی با اقتصادیترین قیمت
اگرچه قابلیتهایی که پلتفرمهای مارکتینگ اتومیشن ارائه میدهند تقریباً مشابه یکدیگر هستند، نباید از نیازهای اختصاصی بازار داخلی غافل شد؛ این دقیقاً همان نقطه مزیت پلتفرمهای ایرانی نسبت به رقیب خارجیشان است.
بسیاری از کسبوکارهای داخلی علاوهبر اینکه به دنبال پلتفرمهایی با هزینه متعادل هستند، ترجیح میدهند این هزینه را به ریال پرداخت کنند؛ چراکه نوسان قیمت ارز، تصمیمگیریها و برنامهریزیهای آنها را تحتالشعاع قرار میدهد. این نیاز، بهخوبی از سمت زبلاین شناسایی شده و محصول نهایی آن با کمترین هزینه ممکن به کسبوکارهای ایرانی ارائه میشود.
این موضوع مخصوصاً برای کسبوکارهای کوچکتر دارای اهمیت زیادی است چراکه هزینه بالای چنین پلتفرمهایی، کسبوکارهای کوچک را از خرید این ابزارها محروم میکند. اما این موضوع تنها مختص کسبوکارهای کوچک نیست. کسبوکارهای بزرگی که حساسیت کمتری به هزینه دریافت سرویس دارند نیز از افزایش مداوم حق اشتراک بهواسطه نوسان نرخ ارز ناراضی هستند. همین مسئله، آنها را به جایگزینی زبلاین با راهکارهای خارجی سوق میدهد.
از طرف دیگر، زبلاین با دارا بودن معماری و زیرساختی مقیاسپذیرتر نسبت به رقبا، توانسته سهم بیشتری از بازار را به دست آورد و در معیار مقیاسپذیری از رقبای ایرانی خود پیشی بگیرد.
زبلاین: پلتفرم ایرانی با بیشترین تعداد کاربران فعال
زبلاین با بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه، بیش از ۴۰ مشتری تجاری، مقیاسپذیری بالاتر نسبت به رقبای داخلی، قابلیت پیادهسازی بر بستر اختصاصی/ ابری و اقتصادیترین پلتفرم Omnichannel، دارای تنوع بالایی از مشتریان شامل بزرگترین کسبوکارهای ایرانی است.