اولین دورهمی زومیت با حضور بیش از هزار نفر برگزار شد
پس از ۱۴ سال فعالیت رسانهای در حوزه تکنولوژی و میزبانی از جامعه کاربری به وسعت ایران، زومیت پنجشنبه ۳ بهمن اولین رویداد حضوری خود را بهمناسبت رونمایی از گلکسی اس ۲۵ سامسونگ برگزاری کرد؛ رویدادی که فرصتی ارزشمند فراهم کرد تا از نزدیک دیداری با کاربران و به بیان بهتر، همراهان وفادار و همیشگی مجموعه زومیت صورت بگیرد.
در این رویداد حضوری، ۱۰۷۰ مهمان شرکت داشتند و بیش از هفت هزار نفر هم بهصورت زنده و ویدیویی مراسم را در اینستاگرام، یوتیوب و آپارات تماشا کردند. در بین مهمانهای رویداد، علاوه بر مخاطبین زومیت، فعالان رسانهای و حوزههای تکنولوژی و فناوری اطلاعات هم حضور داشتند.
مروری بر تاریخچه زومیت
رویداد زومیت با حضور مسعود یوسفنژاد، مدیرعامل و همبنیانگذار زومیت روی صحنه و مرور کوتاهی بر تاریخچه زومیت آغاز شد. او در این باره گفت: «زومیت از یک سایت یا شاید بهتر باشد بگویم از یک بلاگ کارش را شروع کرد، کمکم بزرگ شد و رسانهها و سرویسهای مختلفی از دل آن بیرون آمد.»
۱۹ میلیون بازدیدکننده ماهیانه و ایجاد ۱۱ هزار سال مطالعه
طبق آمارهای ارائهشده در این رویداد، در حالی که تیم زومیت کارش را ۲ نفر آغاز کرد، در حال حاضر بیش از ۱۷۰ نفر نیروی انسانی در بخشهای مختلف این مجموعه فعالیت دارند. این رشد، در زمینه بازدید مطالب هم محقق شده است؛ بهطوریکه زومیت در حال حاضر به ۱۹ میلیون بازدیدکننده ماهیانه رسیده است و در مجموع، ۸۶ میلیون کلمه در ۱۵۰ هزار مقاله در این وبسایت منتشر شده است.
مجموع زمان مطالعهی کاربران در زومیت به ۹۷ میلیون ساعت معادل ۱۱ هزار سال میرسد و به این ترتیب زومیت بدون شک به رشد زمان مطالعه در کشور کمک کرده است.
البته که زومیت در گذر سالها، مدام بهدنبال گسترش دامنه فعالیتهای خودش بوده است. در این راستا میتوان به بخش محصولات زومیت اشاره کرد که بهگفته مسعود یوسفنژاد «در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار کالای الکترونیک در بیش از ۸۰ دسته حصول در بخش محصولات زومیت قرار گرفتهاند و کاربران میتوانند در خریدهایشان به صفحهی محصولات زومیت مراجعه کنند.»
یوسفنژاد در ادامه هم ضمن تشکر از نیروی انسانی زومیت، گفت: «بزرگترین سرمایهی هر سازمان، نیروی انسانی است و من دوست دارم از این فرصت استفاده کنم تا از همهی همکارانم، که به خلق این محتوا کمک میکنند، عمیقاً تشکر کنم.»
بیش از ۱۲۰ میلیون بازدید برای ویدیوهای زومیت
با توجه به رشد اهمیت محتوای ویدیویی و شبکههای اجتماعی در سالهای اخیر، زومیت هم توجه ویژهای به این بخشها داشته است؛ به طوریکه کانال یوتیوب زومیت با عبور از ۱۰۰ هزار دنبالکننده، جزو اولین رسانههای داخلی است که چنین رقمی را ثبت کرده است. صفحهی زومیت در اینستاگرام هم ۷۷۸ هزار کاربر دارد و در مجموع، بیش از ۱٫۲ میلیون کاربر، تعداد دنبالکنندههایی است که زومیت در همهی شبکههای اجتماعیاش دارد و ویدیوهای زومیت هم در مجموع بیش از ۱۲۰ میلیون بازدید را ثبت کردهاند.
زومجی، کجارو و پدال؛ خانواده زومیت
زومیت در کنار داشتن رسانهای با محوریت علمی و فناوری، همخانوادههای دیگری هم دارد؛ زومجی از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد و یکی از بزرگترین رسانههای بازی، سینما، سختافزار و در بیان کلی، سرگرمی نه فقط در ایران بلکه در خاورمیانه است.
کجارو رسانه تخصصی حوزه گردشگری هم از سال ۱۳۹۴ فعالیت دارد و بهعنوان یکی از مرجعهای این حوزه در کشور شناخته میشود. سایت «پدال» هم که جزو اولین رسانههای تخصصی در حوزه خودرو است، فعالیتش را از سال ۱۴۰۰ آغاز کرده است.
حضور پررنگ جوانان در دورهمی زومیت
آمارهای زومیت از بلیتفروشی رویداد، نشان میدهد که میانگین سنی حاضران در این مراسم ۲۶.۱ سال بوده است. ترکیب جنسیتی حاضران در این مراسم هم حکایت از حضور پررنگتر مردان نسبت به زنان دارد. ۸۴ درصد از جمعیت بیش از هزار نفر حاضر در این رویداد را مردان و ۱۶ درصدشان را زنان تشکیل میدادند.
آمارهای جزئیتر از سن شرکتکنندگان در این دورهمی نشان میدهد اکثر شرکتکنندگان، یعنی بیش از ۳۵ درصد، ۱۸ تا ۲۴ ساله بودند. بیشتر از ۳۱ درصد از حاضران هم در بازه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار داشتند و بیش از ۱۴ درصد از مخاطبان حاضر در این مراسم هم کسانی بودند که کمتر از ۱۸ سال سن داشتند. هرچند اکثریت شرکتکنندگان در دورهمی زومیت جوانان و نوجوانان بودند؛ اما نزدیک به ۱۴ درصد از مخاطبان بین ۲۵ تا ۴۴ سال سن داشتند و چهار درصد از حضار هم بیش از ۴۵ سالشان بود.
رضایت قابل توجه حاضران از حضور در اولین دورهمی زومیت
آمارهایی که از نظرسنجی پلتفرم «ایوند» به دست آمده نشان میدهد که کاربران پس از رویداد از حضورشان در این دورهمی و عملکرد زومیت در برگزاری این مراسم رضایت قابل توجهی داشتهاند. براساس این آمار، ۸۲ درصد از شرکتکنندگان گفتهاند که نسبت به هزینه و زمانی که برای این دورهمی صرف کردهاند حضور در این مراسم برایشان ارزش داشته است.
۸۲ درصد از آنها هم گفتهاند که در رویدادهای بعدی زومیت هم شرکت خواهند گرفته و ۸۴ درصد هم اعلام کردهاند که شرکت در این رویداد را به دوستان و آشنایانشان توصیه میکنند. بیش از ۶۳.۵ درصد از شرکتکنندگان به این سوال که «آیا شرایط برای نتورکینگ با دیگر شرکتکنندگان فراهم شده بود؟» پاسخ مثبت دادهاند.
اوج هیجان در مسابقه، بازیهای اختصاصی و قرعهکشی
شرکتکنندگان در رویداد زومیت با حضور در مسابقه فناوری و پاسخ به سوالاتی که مجریان این رویداد مطرح کردند، شانس دریافت جوایزی مثل گلکسی واچ، گلکسی بادز و شمشهای طلا را داشتند. گوشی گلکسی S25 Ultra هم دیگر جایزه این مراسم بود که از طریق قرعهکشی به مرد خوششانس این رویداد، مهرشاد حسینی، رسید.
زومیت برای این رویداد، دو بازی اختصاصی طراحی کرده بود؛ یک کوییز با نام زومدانا که افراد در آن با پاسخ بهسوالات رتبهبندی شدند و جوایز خود را دریافت کردند. بازی دوم هم اثری بهنام زوموایور بود که در سبک بولتهون است و تمام مراحل توسعه آن، بهوسیله تیم حرفهای توسعهدهندههای زومیت (فورج) انجام شده است. استقبال خوبی از این بازی در رویداد صورت گرفت و افرادی که بهترین رکوردها را ثبت کردند، جوایزی را بهدست آوردند.
زرپاد، جیاسام پی، اسنپفود و اسنپشاپ از همراهان و حامیان زومیت در این رویداد بودند. علاوه بر شرکتکنندههای حاضر در این رویداد، کاربرانی که بهصورت آنلاین مراسم را میدیدند هم این امکان را داشتند که شمش طلای یک گرمی جایزه ببرند. قرعهکشی جوایز این رویداد در همین مراسم انجام شد و برندگان خوششانس این قرعهکشیها و بازیهای انجامشده در رویداد جوایز خود را دریافت کردند.
با پایان دورهمی زومیت، این رسانه برای مسیر پیش روی خود باانگیزهتر شده است. زومیت مشتاق است که رویدادهای بیشتر با کیفیتی بالاتر را در آینده هم برگزار کند تا مجددا امکان دیدار با مخاطبان بیشتر در سرتاسر کشور را داشته باشد.