نینجا تئوری برای تراشه اختصاصی صدا در کنسول ایکس باکس سری ایکس «بسیار هیجانزده» است
در شرایطی که سونی بهطور غیرعادی و بیسابقهای نسبت به انتشار مشخصات کنسول پلی استیشن 5 سکوت کرده است، مایکروسافت در تبادل اطلاعات در رابطه با مشخصات کنسول جدید خود به مراتب بیشتر فعالیت کرده و تقریباً اکثر قابلیتها و جزئیات قطعات سخت افزاری ایکس باکس سری ایکس را با علاقهمندان در میان گذاشته است. یکی از این مشخصات که اخیراً صحبتهای زیادی در خصوص آن به گوش میرسد، تراشه اختصاصی مایکروسافت برای بخش پردازش صدای این کنسول است.
این موضوع در زمینهی کنسولهای بازی یک اقدام بیسابقه است. توسعهدهندگان بازی تاکنون مجبور بودند تا برای طراحی و توسعهی تمامی جنبههای بازیهای خود، از برنامه نویسی گرفته تا جلوههای تصویری و البته صوتی، از یک منبع ثابت استفاده کنند و حالا با فراهم شدن یک تراشه اختصاصی برای یکی از پلتفرمها، نه تنها کیفیت صدای بازیها بهبود پیدا خواهد کرد، بلکه این موضوع به معنای فراهم شدن فضای بیشتر در پردازنده گرافیکی برای ارتقاء دیگر جنبههای فنی بازیها نیز خواهد بود.
این همان موضوعی است که توسعه دهندگان نینجا تئوریرا «به شدت» هیجان زده کرده است. دنیل گالانته، سرپرست طراحی صدای استودیوی Ninja Theory در مصاحبه با وبسایت VGCگفته که تیم توسعه دهندگان این استودیو به دلیل عدم نیاز برای «بحث و جدل مداوم با برنامه نویسها و طراحان بازیها بر سر موضوع حافظه» نسبت به این قابلیت در نسل جدید کنسولهای ایکسباکس ابراز خرسندی کرده و بسیار هیجان زده هستند. او در ادامه میگوید:
این موضوع بسیار هیجان انگیز است. ما از این پس یک تراشه اختصاصی صدا خواهیم داشت و این بدین معنی است که بالاخره بحث و جدال ما با برنامه نویسها و طراحان بازیها بر سر مدیریت حافظه و توان CPU به پایان خواهد رسید. ما فرض بر این میگیریم که گرافیک بازیها با ویدیو کارتهای اختصاصی خود تأمین میشوند. اما در بحث صدا، ما چنین چیزی نداشتیم. حالا یک قطعهی اختصاصی برای حوزهی کاری ما تخصیص داده شده است.
وی در ادامه میگوید:
این که مایکروسافت ابزارهای بیشتری را برای تقویت و ارتقاء کیفیت صدا و خلاقیت بیشتر در اختیار ما قرار داده، بسیار عالی و حائز اهمیت است. چرا که در نهایت، موضوع این نیست که "ما حافظهی بیشتری درخواست میکنیم چون نسبت به بقیه بهتر هستیم" بلکه ما فقط میخواهیم که بدون نیاز به توجه دائمی نسبت به محدودیتها کار خودمان را انجام دهیم. بازیسازی همیشه با فکر کردن به محدودیتها همراه بوده است. اما هرچه که کنسولهای جدید نسبت به قبل ارتقاء پیدا میکنند، این محدودیتها کمتر و کمتر میشوند. بااینحال، ما همواره با یک موضوع ثابت مواجه هستیم: اینکه مثلاً این مقادیر حداکثر تعداد صداهایی هستند که ما میتوانیم در یک بازی داشته باشیم، چرا که در غیر این صورت، با لگ و مشکلاف فنی مواجه خواهیم شد.
باید منتظر بود و دید که بالاخره توسعهدهندگان به چه شکلی از تراشه اختصاصی صدا بهره خواهند برد، اما بهنظر میرسد که استودیوی نینجا تئوری بهطور ویژه قادر به انجام کارهای جالبی با بازیهایی مانند Senua’s Saga: Hellblade 2خواهد بود. صدا و طراحی صوتی، بخش جدایی ناپذیری از بازی Hellbkade: Sanua’s Sacrificeبودند و امکان دسترسی به یک تراشه اختصاصی صدا میتواند تفاوتهای زیادی را در دنباله این بازیها ایجاد کند.
مایکروسافت چندی پیش جزئیات زیادی از کنسول ایکس باکس سری ایکس را منتشر کرد که شامل پردازنده گرافیکی ۱۲ ترافلاپس، قابلیت پیگیری فوری بازیها تحت شرایط مختلف، قابلیت جدید Smart Delivery برای تجربه بازی در مکان و زمان دلخواه و چندین ویژگی جدید دیگر میشدند. شما میتوانید با مراجعه به مطلب مربوطه، اطلاعات بیشتری را در این خصوص بهدست آورید.
نظرات