نمایشنامه طناب منبع اقتباس فیلم آلفرد هیچکاک منتشر شد | به همراه لینک خرید

چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۱
مطالعه 2 دقیقه
نمایشنامه طناب ترجمه نگین رضاپور
فیلم Rope آلفرد هیچکاک یکی از آثار شاخص در تاریخ سینما است. فرصت خواندن نمایشنامه طناب، منبع اقتباس این اثر سینمایی را با ترجمه نگین رضا‌پور از اعضای زومجی از دست ندهید.
تبلیغات

فیلم طناب، محصول سال ۱۹۴۸ میلادی به‌عنوان اولین فیلم رنگی هیچکاک شناخته می‌شود و یکی از نخستین آثار سینمایی ساخته‌شده با تکنیک پلان-سکانس است. همان‌گونه که احتمالا می‌دانید، فیلم Rope براساس نمایشنامه‌ای با همین نام به قلم پاتریک همیلتون تولید شد؛ نمایشنامه‌ای که همیلتون آن را در سال ۱۹۲۹ و با الهام از یک رخداد واقعی نوشت.

طی ماجرایی واقعی با محوریت دو جوان ۱۹ و ۱۸ساله به نام‌های نیتن فرودنتال لئوپولد و ریچارد آلبرت لوب، یک جنایت رخ داد. این دو که بیشتر به نام‌های لئوپولد و لوب شهرت دارند، پسری چهارده‌ساله به نام بابی فرنکس را در شیکاگو به طرز فجیعی به قتل رساندند. آن دو بدون هیچگونه انگیزه‌ی شخصی و فقط محض به رخ کشیدن نبوغ خود در انجام یک جنایت بی‌نقص، دست به انجام این کار زدند. این آدم‌کشی در آن زمان «جنایت قرن» لقب گرفت و جنایتکارها به حبس ابد به‌علاوه‌ی ۹۹ سال زندان محکوم شدند. لوب در سال ۱۹۳۶ به‌دست هم‌سلولی خود به قتل رسید، ولی لئوپولد که مغز متفکر این جنایت بود، در سال ۱۹۵۸ حکم آزادی مشروط گرفت.

خرید نمایشنامه طناب نوشته پاتریک همیلتون

پاتریک همیلتون در «طناب» نام دو قاتل را به ویندام برندون و چارلز گرانیو تغییر داد و قصه‌ای را روایت کرد که در آن، این دو نفر دوست‌شان به نام رونالد کنتلی را می‌کشند. آن‌ها در همان بدو نمایش، رونالد را با استفاده از یک طناب خفه می‌کنند و جسد او را در صندوق قرار می‌دهند. چون می‌خواهند مهمانی شام را در محل قرارگیری همین صندوق با حضور مهمانانی از جمله سر جانستون کنتلی، پدر رونالد برگزار کنند. مهمانی برگزار می‌شود. اما در این بین یکی از مهمانان به نام روپرت کادل که جیمز استوارت نقش او را در فیلم هیچکاک بازی می‌کند، بیش از حد باهوش است؛ باهوش‌تر از آن‌چه که دو آدم‌کش انتظار داشتند.

این خلاصه‌ی داستان بین فیلم و نمایشنامه مشترک است، اما نمایشنامه در ادامه‌ی قصه تفاوت‌هایی با فیلم Rope دارد که برای بسیاری از مخاطبان غافلگیرکننده هستند. به‌علاوه نمایشنامه بیشتر از فیلم به درونیات و گذشته‌ی شخصیت‌ها می‌پردازد. اصلا همین نکته که هیچکاک تغییراتی را در نسخه‌ی سینمایی اعمال کرده است، خواندن نمایشنامه را حتی برای افراد آشنا با فیلم Rope تبدیل به تجربه‌ی جدیدی می‌کند. البته مهم‌ترین ویژگی فیلم‌های آلفرد هیچکاک یعنی تعلیق، در این نمایشنامه نمود کامل دارد.

تاکنون اجراهایی از طناب در ایران به روی صحنه رفته است؛ از جمله نمایشی با همین نام به کارگردانی نصیر ملکی جو و بازی زنده یاد آتیلا پسیانی. ولی تا پیش از این ترجمه‌ی فارسی آن در بازار وجود نداشت. حال می‌توانید ترجمه فارسی این نمایشنامه را تهیه کنید و بخوانید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات