بهترین بازی مستقل سال ۲۰۱۵ از نگاه زومجی
اصول بازی ساده است؛ کاری که بازیکنان باید در مسابقات Rocket League انجام دهند این است که با اتومبیلهایشان به توپ ضربه بزنند و دروازهی تیم مقابل را باز کنند و در همین حال، جلوی شوتهای حریف را بگیرند. در این میان نه خبری از خطا گرفتن هست و نه بیرون رفتن توپ از زمین. بازی ورودیهای زیاد و ترکیبات کلیدی پیچیدهای هم ندارد که بابت بهخاطرسپاری و پیدا کردن آنها روی کیبورد و گیمپد به دردسر بیفتیم؛ اما با همین ورودیهای محدود و زیرکانه، اتومبیلها میتوانند به اینسو و آنسو بپرند، از دیوارهای اطراف زمین بالا بروند، برگردان بزنند یا بهلطف موتورهای پرقدرتشان برای لحظاتی در هوا پرواز کنند!
ارزش Rocket League در همین «ساده بودناش» نهفته است. البته این به معنای «آسان بودن» آن نیست؛ بلکه اتفاقاً مهارت پیدا کردن در بازی آنقدر به تمرین و صرف زمان نیاز دارد که شاید پیش از اولین برخوردمان با آن اصلاً انتظارش را نداشته باشیم. پیشرفت در Rocket League روندی آرام، ولی دلپذیر دارد و بازی هم مانند استادی صبور با بخشهای مختلفاش در این زمینه به بازیکن کمک میکند؛ هرچند که در نهایت، این خود گیمر است که باید نقاط قوت و ضعفاش را پیدا کند.
ساختهی محبوب سایانیکس سوای داشتن گیمپلی چالشبرانگیز، به اندازهی کافی دوستداشتنی و شاد هم هست. دیدن اتومبیلهایی که کلاههای رنگارنگ سرشان گذاشتهاند (!) و برای ضربه زدن به توپی بزرگتر از خودشان مدام بالا و پایین میپرند دل هر گیمر فانتزی-دوستی را شاد میکند. آزاد شدن آیتمهای سفارشیسازی در پایان مسابقات هم خودش انگیزهی خوبی برای بیشتر بازی کردن است و در این بین بهلطف انفجارهای زیبای توپ در زمان ورود به دروازه، حتی گل خوردن هم لطف خاص خودش را دارد!
جو شاد Rocket League از آن اثری ساخته که با محیط خانواده سر سازگاری دارد؛ به شکلی که هم بهعنوان بازیکن و هم در جایگاه تماشاچی غیر فوتبالی میشود از آن لذت برد. حالت چند نفرهی آفلاین هم که میتواند با تقسیمبندی صفحهنمایش تا چهار نفر را در یک سیستم میزبانی کند، مزید بر علت شده و بازی را به انتخابی عالی برای جمعهای دوستانه و خانوادگی تبدیل کرده است. این موضوع هم اهمیت زیادی ندارد که هوش مصنوعی بازی خیلی منطقی رفتار نمیکند و در کنار دفع-توپهای فوقالعاده، هر از گاهی توپهای سرگردان را یکراست روانهی دروازهی خودی میکند؛ چرا که اصولاً Rocket League را بهخاطر بخش تکنفرهاش بازی نمیکنند.
در این میان، متأسفانه با دسترسی نداشتن به بخش آنلاین Rocket League نیمی از لذت بازی از دست میرود. این دقیقاً مسئلهای است که به دلیل وجود محدودیتهای خدماتدهی، برای بخشی از علاقهمندان این بازی در تعدادی از کشورها (از جمله ایران خودمان) پیش آمده که البته سازندگان بابت آن از طرفداران عذرخواهی کردهاند. خب، در این مورد نباید سایانیکس را مقصر بدانیم. این استودیو نشان داده که بهخوبی هوای مشتریاناش را دارد و در صورت نبود محدودیتهای قانونی، با عرضهی بروزرسانیهای رایگان و محتواهای دانلودی ارزانقیمت به مناسبتهای مختلف از آنها پذیرایی میکند. همین رویکرد سایانیکس باعث شده تا تصویر فوقالعادهای از خودش به نمایش بگذارد و بهعنوان یکی از محبوبترین کمپانیهای بازیسازی امسال مطرح شود.
بازی Rocket League به دلیل داشتن چنین ویژگیهایی شایستگیاش را دارد که بهترین بازی مستقل امسال لقب بگیرد. سازندگان Rocket League توانستهاند تجربهای متفاوت را بههمراه گیمپلی غنی و تقریباً بینقصی به گیمرها معرفی کنند. فضای بازی آنقدر خوب از کار درآمده که ممکن است فراموش کنیم که داریم یک فوتبال فانتزی را تجربه میکنیم؛ گویی که این بازی مدتها است که در دنیای واقعی هم وجود داشته است! واقعاً باید به سایانکس بابت ساخت چنین اثری تبریک گفت.
حالا نوبت شما است تا بهترین بازی مستقل سال ۲۰۱۵ را انتخاب کنید: