نویسنده: سعید نیکبخت
// پنجشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۰

با تکنولوژی های استفاده شده و نحوه نورپردازی در بازی Quantum Break آشنا شوید

در جریان نمایشگاه سیگراف ۲۰۱۵، اعضای استودیو رمدی روی استیج حضور پیدا کردند و اطلاعاتی را از نحوه نورپردازی پیشرفته در بازی Quantum Break و تکنولوژی Global Illumination (سیستمی که با آن نوری که برای بازی طراحی شده در قسمت‌ها و سطح‌های مختلف محیط پخش می‌شود) با علاقه‌مندان درمیان گذاشتند. با زومجی همراه باشید.

با نمایش‌هایی که تا امروز از بازی Quantum Break مشاهده کردیم، سیستم نورپردازی بازی یکی از نکات شگفت‌انگیز گرافیک محصول جدید رمدی بوده است.

رمدی برای ارائه‌ی اطلاعات بهتر و آشنا کردن مخاطبان در نحوه نورپردازی بازی Quantum Break، با انتشار تصاویری به انجام توضیحات خود پرداخته است.

در ابتدا این استودیو سه تصویر کاملا جدید را از این بازی منتشر کرده است:

Quantum Break (35) Quantum Break (38) Quantum Break (37)

 

در ادامه می‌توانید محیطی از دنیای بازی که به لطف تکنولوژی Global Illumination نورپردازی در گوشه و کنار آن پخش شده را مشاهده کنید:

Quantum Break (36)

 

در ادامه با یکدیگر نگاهی  به تصویر بالا که بدون انجام سایه‌زنی منتشر شده است می‌اندازیم:

AcroRd32 8/25/2015 , 10:43:39 PM SIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader

در ادامه می‌توانید تصویری از همان محیط که به لطف تکنولوژی ذکرشده سیستم نورپردازی در گوشه و نقاط آن پخش شده را مشاهده کنید:

AcroRd32 8/25/2015 , 10:43:47 PM SIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader

برای نورپرازی محیط‌های یک بازی، از اجرا و عناصر مختلفی استفاده می‌شود. با برخی از این عناصر در بازی Quantum Break آشنا شوید:

AcroRd328/25/2015 , 10:44:26 PMSIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader

 

برای انعکاس نور در یک بازی، از ابزارهایی با نام کاوشگر استفاده می‌شود که در گوشه و نقاط دنیای بازی قرار داده شده‌اند. در ادامه می‌توانید مقایسه‌ای از زمان فعال و غیرفعال بودن این کاوشگرها را مشاهده کنید:

AcroRd32 8/25/2015 , 10:46:03 PM SIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader

AcroRd32 8/25/2015 , 10:46:05 PM SIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader

AcroRd32 8/25/2015 , 10:46:07 PM SIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader

 

همان‌طور که اشاره کردیم، این کاوشگرها در گوشه و نقاط دنیای بازی کار گذاشته می‌شوند. در تصویری که در ادامه مشاهده می‌کنید، نحوه جاسازی این عناصر در بازی مشخص شده است:

AcroRd32 8/25/2015 , 10:46:14 PM SIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader

 

تکنولوژی Voxel Tree یک برنامه سه‌بعدی است که با استفاده از خصوصیات که مانند اشعه ایکس‌-ری است، سازندگان اطلاعات کاملی را داده‌های گوشه و کنار دنیای بازی به دست می‌آورند. در ادامه با یکدیگر نگاهی به نحوه کارکرد این تکنولوژی در بازی کوانتوم بریک می‌اندازیم:

AcroRd32 8/25/2015 , 11:04:24 PM SIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader

 

نورپردازی یکپارچه در دنیای بازی، انعکاس اشیای داینامیک و ثابت را به بهترین شکل ممکن نشان می‌دهد:

AcroRd328/25/2015 , 10:46:35 PMSIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader

AcroRd32 8/25/2015 , 10:46:41 PM SIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader

 

برای جلوگیری از رد نشدن نور از سطوح، با استفاده از علم هندسه وزن و ضخامت اجسامی که در محیط وجود دارند چند برابر می‌شود:

AcroRd32 8/25/2015 , 10:46:48 PM SIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader

 

در ادامه می‌توانید تصویر کاملی از محیط بالا با استفاده از تکنولوژی Global Illumination را مشاهده کنید:

AcroRd32 8/25/2015 , 10:46:54 PM SIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader

 

این‌بار، می‌توانید تصویری از همان محیط بدون تکنولوژی Global Illumination را مشاهده کنید:

AcroRd32 8/25/2015 , 10:46:55 PM SIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader

 

در ادامه با یکدیگر مقایسه‌ای از این دو حالت که فواید تکنولوژی Global Illumination را به تصویر می‌کشد را مشاهده می‌کنیم:

AcroRd32 8/25/2015 , 10:46:57 PM SIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader

 

همان‌طور که اشاره کردیم، با استفاده از Global Illumination نورپردازی در قسمت‌های مختلف یک محیط پخش می‌شود و به یک قسمت خاص محدود نمی‌شود. در تصویری که در ادامه مشاهده می‌کنید، می‌توانید مقایسه نورپردازی به یک نقطه خاص و پخش شدن آن در محیط را مشاهده کنید. دو تصویری که در قسمت پایین این تصویر قرار دارند، مقایسه نورپردازی در دنیای واقعی و بازی کوانتوم بریک را نشان می‌دهد. تصویر سمت چپ متعلق به دنیای واقعی و تصویر سمت راست متعلق به بازی است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، تقریبا هیچ تفاوتی میان این دو تصویر وجود ندارد:

AcroRd32 8/25/2015 , 10:47:08 PM SIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader

 

از تکنولوژی Global Illumination، همچنین برای ساطع کردن نور از اجزای خالی اجسام هم استفاده می‌شود:

AcroRd32 8/25/2015 , 10:47:09 PM SIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader

 

در ادامه با یکدیگر مقایسه‌ای از فعال و غیرفعال بودن این تکنولوژی برای ساطع کردن نور در محیط را مشاهده می‌کنیم:

AcroRd32 8/25/2015 , 10:47:11 PM SIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader

 

در ادامه می‌توانید مقایسه‌ای در زمان استفاده از تکنولوژی Global Illumination و انجام رنگ‌‌آمیزی در محیط را مشاهده کنید:

AcroRd32 8/25/2015 , 10:47:18 PM SIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader

 

تصویری که در ادامه مشاهده می‌کنید، سیستم رندرینگ زنده بازی در یکی از سربازان شرکت مونارک را نشان می‌دهد. تصویر موردنظر با کیفیت 720p ضبط شده، اما همان‌طور که سازندگان در گذشته اعلام کردند، رزولوشن نهایی بازی 1080p خواهد بود:

AcroRd32 8/25/2015 , 10:47:23 PM SIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader

 

سیستم رندرینگ زنده‌ی بازی، این بار گوشه‌ای از محیط را پس از تخریب‌های انجام شده نشان می‌دهد:

AcroRd32 8/25/2015 , 10:47:25 PM SIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader

 

با استفاده از تکنولوژی Temporal filtering، سیگنال‌ها و فرکانسی‌های بی‌فایده بازی حذف می‌شود. در ادامه می‌توانید مقایسه‌ای از زمان استفاده از این تکنولوژی و استفاده نکردن از آن را مشاهده کنید:

AcroRd32 8/25/2015 , 10:47:37 PM SIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader

 

با استفاده از تکنولوژی رندرینگ در بخش نورپردازی، این عنصر به صورت منظم در دنیای بازی پخش می‌شود. در ادامه می‌توانید تصویری در زمان فعال و غیرفعال بودن این سیستم را مشاهده کنید:

AcroRd328/25/2015 , 10:47:42 PMSIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader

در ادامه می‌توانید سه مقایسه مختلف در زمان استفاده از سیستم رندرینگ در بخش نورپردازی و غیرفعال بودن آن را مشاهده کنید: AcroRd328/25/2015 , 10:47:57 PMSIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader AcroRd328/25/2015 , 10:47:55 PMSIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader AcroRd328/25/2015 , 10:47:46 PMSIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader AcroRd328/25/2015 , 10:48:03 PMSIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader AcroRd328/25/2015 , 10:48:01 PMSIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader AcroRd328/25/2015 , 10:47:59 PMSIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader AcroRd328/25/2015 , 10:48:07 PMSIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader AcroRd328/25/2015 , 10:48:05 PMSIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader AcroRd328/25/2015 , 10:48:04 PMSIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader

 

انعکاس نور در محیط با استفاده از تکنولوژی Global Illumination:

AcroRd32 8/25/2015 , 10:48:09 PM SIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader

 

استفاده از تکنولوژی رندرینگ پویا به همراه Temporal filtering که سیگنال‌ها و فرکانس‌های غیرضروری را از بازی حذف می‌کند:

AcroRd32 8/25/2015 , 10:48:14 PM SIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader

 

مقایسه‌ای در زمان استفاده از تکنولوژی رندرینگ پویا و تصویر نهایی به دست آمده به وسیله آن:

AcroRd328/25/2015 , 10:48:20 PMSIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader

 

در ادامه شاهد مقایسه‌ای در زمان فعال و غیرفعال بودن سیستم رندرینگ نورپردازی بازی خواهید بود:

AcroRd328/25/2015 , 10:48:26 PMSIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader AcroRd328/25/2015 , 10:48:25 PMSIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader AcroRd328/25/2015 , 10:48:24 PMSIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader

 

بازی کوانتوم بریک برای روان بودن سیستم نورپردازی در بازی، از زوایای مختلفی به انجام این کار می‌پردازد:

AcroRd32 8/25/2015 , 10:48:27 PM SIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader

 

با استفاده از تکنولوژی Compute shaders، سرعت سیستم رندرینگ بازی چند برابر می‌شود:

AcroRd32 8/25/2015 , 10:48:30 PM SIGGRAPH_2015_Remedy.pdf - Adobe Reader

 

نورپردازی یکی از بهترین عناصر بازی Quantum Break است و با این تصاویر، حتما توجه شده‌اید که سازندگان برای تولید این بخش در بازی چه چالش‌هایی را تجربه کرده‌اند.

بازی Quantum Break که محصول جدید استودیو رمدی است، در تاریخ ۱۷ فروردین سال ۱۳۹۵ به صورت انحصاری برای ایکس‌باکس وان عرضه خواهد شد. شما همچنین می‌توانید تریلر گیمزکام ۲۰۱۵ بازی Quantum Break را هم از طریق زومجی مشاهده کنید.

منبع: Dualshockers


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده