در روزهای منتهی به E3 2016، هرکس از خواسته‌ها و آرزوهایش می‌گوید و منتظر شگفتی‌ها و سورپرایز‌ها در کنفرانس‌ مطبوعاتی شرکت‌های مختلف است. ما هم می‌خواهیم ببینیم باید چه انتظاراتی از یوبیسافت داشته باشیم و آیا می‌توان همچنان به این شرکت امیدوار بود؟

معمولاً «انتظار داشتن» از یوبی‌سافت نتیجه‌ی خوبی نمی‌دهد. در چند سال گذشته هرچه از این شرکت فرانسوی دیدیم، به درجات مختلفی ناامیدکننده بوده است. قضیه جایی وخیم‌تر می‌شود که یوبی‌سافت بازی‌های جدیدش را به بهترین شکل ممکن نمایش می‌دهد و با تریلرهای CG و سینمایی که جزء بهترین تریلرهای بازی‌های تمام دوران هستند، چنان تبلیغی برای محصول خود می‌کند که انگار اینبار دیگر قرار است به اوجش بازگردد و همه با آغوشی باز از بازی‌هایش استقبال می‌کنند. اما یکی دو سال که از نمایش‌های اولیه می‌گذرد، کم‌کم آثار کاهش گرافیک بازی‌ها نمایان می‌شود و زمان عرضه هم با نمره‌های متوسط و نظرات ضد و نقیض، شاهد محصولی هستیم که پایین‌تر از انتظارات ظاهر شده و فرسنگ‌ها با نمایش‌های اولیه و وعده و وعیدهای یوبی‌سافت فاصله دارد. این‌ها باعث می‌شود نسبت به کفرانس این شرکت در E3 2016، کمی‌ محتاط‌تر عمل کنیم و با اینکه شاید چندان به مذاقمان خوش نیاید، انتظاراتمان را از محصولات آینده‌ی این شرکت پایین بیاوریم.

یوبی‌سافت یکی از معدود شرکت‌هایی است که در نسل هشت، بازی‌های کاملاً جدیدی ساخته و در این زمینه آمار خوبی هم از خود به جا گذاشته است. جایی که بهترین‌ بازی‌ها یا شماره‌ی چهار و پنج سری‌های قدیمی هستند و یا نسخه‌های بروزرسانی شاهکارهای گذشته، تلاش یک سازنده برای خلق نام‌های جدید در این نسل دست و پا شکسته ستودنی است حتی اگر نتیجه‌ی نهایی چندان موفقیت‌آمیز نباشد. یوبی‌سافت در E3 2016 با ترکیبی از بازی‌های جدید، دنباله‌ی بازی‌های گذشته و احتمالاً یکی دو سورپرایز ظاهر خواهد شد و حداقل در حد همین کنفرانس یک و نیم ساعته، می‌توانیم نمایش‌های جذابی ببینیم و اگر خوشبین باشیم، می‌توانیم شاهد بازگشت نام‌های بسیار پرطرفداری باشیم. البته طبق معمول باید انتظار رقص و آواز برای نسخه‌ی جدید Just Dance و شوخی‌های بی‌مزه‌ی آیشا تایلر را داشته باشیم. در هر صورت، در این لیست با ما همراه باشیم تا ببینیم یوبی‌سافت در این روزهای سختی که پشت سر می‌گذارد، چه چیزی در چنته دارد.

بازی‌های تأیید شده

watch-dogs-2new

Watch Dogs 2

یکی بزرگترین سرخوردگی گیمرها سر Watch Dogs رخ داد. نمایش‌ خیره‌کننده‌ی بازی در E3 2012 یکی از بهترین سورپرایزهای آن سال بود و ایده‌ی تازه‌ی بازی نوید یک تجربه‌ی جهان‌بازی عالی را می‌داد. اما وقتی فهمیدیم آن نمایش روی یک رایانه‌ی شخصی قدرتمند اجرا شده و گرافیک نسخه‌های کنسولی فرسنگ‌ها با چیزی که انتظار داشتیم تفاوت دارد، تمام امیدهایمان نقش برآب شد. گیم‌پلی بازی هم در حد و اندازه‌های یک بازی جهان‌باز کم‌نقص ظاهر نشد و از پتانسیل‌های هک کردن هم آنطور که باید و شاید استفاده نشد. واچ داگز لزوماً بازی بدی نبود، فقط مثل همه‌ی بازی‌های چند سال پیش یوبیسافت یک محصول کاملاً معمولی بود.

از همان موقع‌ می‌شد حدس زد که یوبیسافت با آینده‌نگری این بازی را ساخته و قرار است به یکی از مجموعه‌های بزرگ این شرکت تبدیل شود. حالا هم قسمت دوم بازی رسماً معرفی شده و باید منتظر نمایش گیم‌پلی آن در کنفرانس یوبیسافت باشیم. اگر سازندگان بتوانند نواقص آشکار بازی قبلی را برطرف کنند و گرافیکی نزدیک به همان نمایش چهار سال پیش روی کنسول‌های جدید ارائه دهند، می‌توان به بازی خوشبین بود. خوشبینی به بازی‌های یوبیسافت قمار پرریسکی است اما همه دوست داریم که یک بازی خوب ببینیم، حتی اگر امیدواری‌های گذشته تبدیل به یأس شده باشند. فعلاً مهمترین خواهشی که از یوبیسافت داریم این است که به اندازه‌ی کافی برای بازی‌اش تبلیغ کند و با دادن وعده‌هایی مثل «شهر کاملاً قابل هک» یا «حالت چندنفره‌ی گسترده»، یک بازی دست و پا شکسته عرضه نکند.

 

For-Honor-

For Honor

سورپرایز یوبیسافت در E3 سال گذشته به نظر می‌رسد که ارزش پیگیری کردنش را دارد. For Honor حداقل روی کاغذ ایده‌ی هیجان‌انگیزی دارد و با توجه به اینکه مدت‌هاست یک بازی با حال و هوای قدیمی و مبارزات با شمشیر ندیدیم، این بازی می‌تواند خوش بدرخشد. سه کلاس اصلی بازی شامل واکینگ، شوالیه و سامورایی می‌شود که به وضوح با یکدیگر تفاوت دارند: نبرد پتک و تبر واکینگ‌ها با خنجر و کاتانای سامورایی‌ها حتماً دیدنی خواهد بود. یوبیسافت اولین بار از For Honor به عنوان یک بازی تماماً آنلاین و چندنفره یاد کرد اما بعداً  اعلام شده که بازی شامل بخش داستانی هم خواهد بود. اگر سازندگان بتوانند تا جای ممکن بخش تک‌نفره‌ی بازی را خوب درآورند، با یکی از خاص‌ترین بازی‌های بزرگ یوبیسافت در این سال‌ها طرف خواهیم بود.

یک شمشیربازی سوم شخص حرفه‌ای که برای «گیمرهای خاص» در نظر گرفته شده می‌تواند برگ برنده‌ی یوبیسافت برای بازگردادن اعتماد از دست رفته‌ی گیمرها به این شرکت باشد. درست مثل The Division، یا Far Cry Primal یا قبل از آن همین Watch Dogs. بله، یوبیسافت سابقه‌ی خیلی خوبی در خراب کردن امیدها و آروزهای گیمرها دارد ولی ما باز هم منتظر اخبار و اطلاعات بیشتر می‌مانیم، شاید این بار معجزه‌ای رخ داد و با یک بازی بالاتر از متوسط رو به رو بودیم. مبارزات نزدیک و تن به تن بازی در بخش آنلاین می‌تواند به تجربه‌ای خاص بدل شود، اگر یوبیسافت بتواند محتوای کافی برای بازی در نظر بگیرد و مثل همیشه محصولش را در حد یک ایده رها نکند. یوبیسافت واقعاً ایده‌های خوبی برای بازی‌های جدیدش دارد اما هیچ ایده‌ای برای پیاده‌سازی این ایده‌ها ندارد. ای کاش این‌بار سازنده‌ها از ظرفیت این بازی نهایت استفاده را ببرند.

 

Ghost-Recon-Wildlands

Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands

یکی دیگر از نمایش‌های خوب یوبیسافت در E3 2015، نسخه‌ی جدید Ghost Recon بود که طبق سنت نسل جدید، جهان‌باز شده و همچنان روی مبارزات تاکتیکی تمرکز دارد. در کنفرانس سال گذشته شاهد یک معرفی مختصر بودیم و از آن موقع تا به حال هم اطلاعات و ویدیوهای چندانی از بازی منتشر نشده،‌ بنابراین می‌توان انتظار داشت امسال یک نمایش کامل از گیم‌پلی بازی داشته باشیم. نسخه‌ی قبلی سری Ghost Recon به خوبی توانسته بود شوتر تاکتیکی را در قالب یک گیم‌پلی هیجان‌انگیز و درگیرکننده بریزد و نتیجه، هم بازی سرگرم‌کننده‌ای بود و هم گیمر را در بعضی مواقع واقعاً به فکر وا می‌داشت. جهان‌باز شدن بازی هم می‌تواند انتخاب‌های بسیار گسترده‌‌تری برایمان فراهم کند و البته شاید هم فقط حربه‌ی تبلیغاتی دیگری برای جذب مخاطب‌های بیشتری باشد.

Ghost Recon Wildlands بازی بدی به نظر نمی‌رسد. در واقع هیچکدام از بازی‌های یوبیسافت، در وهله‌ی اول بازی‌های بدی به نظر نمی‌رسند. اما معلوم نیست آن‌ها در استودیوهای خود چه می‌کنند که این ایده‌ها و این نمایش‌های خوب تبدیل به بازیی‌های معمولی و بعضاً حوصله‌سربر می‌شود. یوبیسافت برای ساخت Wildlands هم دست به تحقیقات عظیم همیشگی‌اش زده و با سفر به کشور بولیوی و شرکت در تمرینات نظامی سربازان، می‌خواهد یک تجربه‌ی واقع‌گرا ارائه کند. آن‌ها برای Primal هم با کمک زبان‌شناسان یک زبان جدید خلق کرده بودند، اما آیا این کارها وقتی بازی یک کپی ناقص از نسخه‌ی قبلی‌اش است و هیچ جذابیت تازه‌ای به آن اضافه نشده واقعاً اهمیتی دارد؟ خب، به نظر یوبیسافت این کارها خیلی مهم‌اند که انقدر آن‌ها را در بوق و کرنا می‌کند. فقط امیدواریم آن‌ها به خود «بازی» هم انقدر اهمیت بدهند.

 

South-Park-The-Fractured-But-Whole

South Park: Fractured But Whole

ادامه‌ی بازی بسیار موفق South Park: The Stick of Truth در کنفرانس سال گذشته معرفی شد و اینبار قرار است بهتر از نسخه‌ی قبلی خود عمل کند، چون خود کارتمن در تریلر معرفی بازی گفت باید از گیم‌اسپات نمره‌ی ۹.۵ بگیرند. ترِی پارکر و مت استون، دو نابغه‌ی پشت سریال South Park این بار هم نظارت مستقیمی روی بازی دارند اما استودیوی سازنده عوض شده است. نسخه‌ی قبلی توسط آبسیدیان (Obsidian) ساخته شده بود که یک نقش‌آفرینی‌ساز قهار است و چشم‌بسته هم می‌شد موفقیت بازی را تضمین شده دانست. این بار اما شعبه‌ی سان‌فرانسیسکوی یوبیسافت وظیفه‌ی ساخت بازی را برعهده دارد و با اینکه کارنامه‌ی چندان پر و پیمانی ندارند، حضور سازندگان سریال می‌توان خیال طرفداران را بابت کیفیت نسخه‌ی جدید راحت کند.

South Park: The Stick of Truth یکی از بهترین‌ بازی‌های یوبیسافت در چند سال اخیر بود که تقریباً هیچکس آن را جدی نگرفت. با اینکه بازی محصول خود این شرکت نبود اما از طرف منتقدان و مخصوصاً طرفداران سریال، حسابی تحویل گرفته شد. حالا که نسخه‌ی دوم را یکی از استودیوهای یوبیسافت می‌سازد باید ببینیم آن‌ها می‌توانند موفقیت‌های نسخه‌ی اول را تکرار کنند؟ استودیوهای کوچک یوبیسافت بعضاً بازی‌های بی‌نظیری ساخته‌اند که در هیاهوی بازی‌های بزرگ‌تر گم شدند و کسی توجه زیادی به آن‌ها نکرد. یوبیسافت باید با تنظیم کردن میزان تبلیغات خود، بازی‌های کمترشناخته‌شده‌اش را نیز در نمایش‌ها پررنگ‌تر کند تا شاید کمی از این بی‌توجهی نسبت به آن‌ها کاسته شود.

 

Eagle-Fligh_t

باز‌ی‌های واقعیت مجازی

یوبیسافت دو بازی Eagle Flight و Werewolves Within را تا به حال برای هدست‌های واقعیت مجازی تولید کرده و البته فقط در حد معرفی باقی مانده‌‌اند. امسال با فراگیرشدن بیشتر هدست‌های واقعیت مجازی و البته عرضه‌ی پلی‌استیشن وی‌آر در اوایل پاییز، شاهد نمایش‌های کامل‌تری از بازی‌های VR این شرکت خواهیم بود. Eagle Flight در یک کلام شبیه‌ساز عقاب است و Werewolves Within همان بازی چندنفره است که در جمع‌های دوستانه و خانوداگی به آن مافیا می‌گفتیم. واقعیت مجازی هرچقدر هم که جذاب به نظر برسد (نادر امرایی قطعا‌ً این گفته را تأیید می‌کند) اما این یک واقعیت است که هنوز هیچ محتوای درست و حسابی برای آن وجود ندارد. همه‌چیز در حد نسخه‌های آزمایشی و بازی‌های بسیار محدود هستند و چند سال دیگر لازم است تا واقعیت مجازی به بلوغ برسد. با این حال یوبیسافت قرار است دو بازی جدید دیگر در E3 2016 معرفی کند تا به یکی از کمپانی‌های پیشرو در این زمینه تبدیل شود. چه خوشمان بیاید چه نه، باید این بازی‌های ابتدایی را تحمل کنیم تا به تجربه‌ی واقعی واقعیت مجازی برسیم.

بازی جدید

در کنار نام‌های آشنایی که امسال در کنفرانس یوبیسافت خواهیم دید، این شرکت تأیید کرده که یک IP جدید را هم معرفی خواهد کرد. آخرین بازی جدید یوبیسافت The Division بود که در حد و اندازه‌ی تبلیغاتش ظاهر نشد اما اصلاً نمی‌توان برچسب بازی بد را به آن زد. همانطور که گفتیم یوبیسافت در این نسل نام‌های جدید زیادی را معرفی و عرضه کرده و دیدن یک بازی کاملاً جدید هم همیشه هیجان‌انگیز است. شایعات بسیار کمی از این بازی جدید منتشر شده و این می‌تواند دو معنی داشته باشد. یا با یک بازی کوچک و جمع و جور طرفیم که قرار نیست سر و صدای زیادی کند و خیلی راحت کنار گذاشته می‌شود، یا یوبیسافت واقعاً چیزی در چنته دارد و به خوبی هم از آن محافظت کرده تا یک سورپرایز عالی در کنفرانسش داشته باشد. با اینکه این شرکت منابعش را دارد که یک بازی AAA احتمالاً جهان‌باز دیگر معرفی کند، اما با شرایط فعلی باید کمی محتاط‌تر عمل کنند و بیش از هرچیز روی کیفیت نهایی محصولاتشان سرمایه‌گذاری کنند. اگر تا چند روز آینده خبری نشود، هنگام تماشای کنفرانس یوبیسافت یا ناامید می‌شویم یا هیجان‌زده. البته با حالت اول چندان بیگانه نیستیم و بعید است کسی خیلی از برآورده نشدن انتظاراتش در کنفرانس یوبیسافت ناراحت شود.

امیدها و آرزوها

splinter-cell

Splinter Cell

شاید تا به حال به این نکته دقت نکرده باشید که سه سال است سم فیشر را ندیده‌ایم. از زمان عرضه‌ی Blacklist تا به حال حتی اشاره‌ای هم به این بازی نشده و دیگر وقتش است که یوبیسافت یکی از بهترین‌ دارایی‌های خود را احیا کند و با عرضه‌ی یک اسپلینتر سل عالی در نسل هشت، طرفداران قدیمی این بازی را به عرش برساند. شعبه‌ی تورنتوی یوبیسافت که نسخه‌ی قبلی بازی را ساخته بود، در ساخت Watch Dogs 2 همکاری داشته اما حضور آن‌ها آنطور نبوده که بگوییم تمام وقت خود را صرف واچ داگز کرده‌اند و در طول این سه سال، Splinter Cell را کاملاً کنار گذاشته‌اند. با این که حضور این بازی در E3 2016 فقط یک آرزو است و هیچ دلیل و مدرکی برای آن نداریم، اما نقش بستن چهره‌ی سم فیشر روی نمایشگرهای سالن کنفرانس یوبیسافت شاید بهترین اتفاق ممکن در طول آن یک ساعت باشد.

 

prince-of-persia

Prince of Persia

بله، شاهزاده‌ی پارسی. چرا که نه؟ درست است که یوبیسافت دیگر صاحب نام تجاری Prince of Persia نیست، شش سال از عرضه‌ی آخرین نسخه‌ی این سری گذشته و سال بعد هم قرار است روحی تازه در Assassin's Creed دمیده شود، اما طرفداران پر و پا قرص بازی هیچگاه کوتاه نمی‌آیند. اگر برای بازگشت سم فیشر ده درصد شانس قائل شویم، احتمال دیدن شاهزاده‌ی پارسی زیر یک درصد خواهد بود. در میان اطلاعات زیادی که از نسخه‌ی بعدی Assassin's Creed فاش شد، موردی بود که طرفداران سری شاهزاده‌ی پارسی را ناامید می‌کرد: یکی از کارمندان یوبیسافت گفته بود این بازی را فراموش کنید، Prince of Persia هرگز بازنمی‌گردد. در هر صورت اگر یوبیسافت با جوردن مِکنر، مالک اصلی بازی به توافق برسد و خبری هرچند کوچک از بازگشت این سری بشنویم، با یکی از بهترین E3ها طرف خواهیم بود.

 

beyond-good-evil-1

Beyond Good & Evil

یوبیسافت نه تنها یکی از معدود کمپانی‌هایی است که روی ساخت سری بازی‌های جدید تأکید دارد، بلکه چندین و چند نام قدیمی هم در انبار دارد که با رو کردن هرکدام از آن‌ها می‌تواند موفقیتی عظیم کسب کند. یکی از این نام‌های کمترشنیده شده، Beyond Good & Evil است. نسخه‌ی اول بازی سال ۲۰۰۳ عرضه شد و با اینکه منفعت اقتصادی زیادی برای یوبیسافت نداشت، اما منتقدها واقعاً از آن راضی بودند و آن را یکی از بازی اکشن ماجراجویی‌ منحصربه‌فرد می‌دانستند. مایکل اَنسل سازنده‌ی بازی، سال ۲۰۰۸ خبر از ساخت ادامه‌ی بازی داد و در طول این سال‌ها هم تأکید کرده که بازی در حال ساخت است. از آن زمان تا به حال، هشت Assassin's Creed منتشر شده اما هنوز خبری از Beyond Good & Evil نیست. آیا امسال طلسم می‌شکند؟

 

rayman-legends

Rayman

از میان تمام بازی‌های بالا، نسخه‌ی جدید Rayman محتمل‌ترین گزینه برای معرفی در کنفرانس یوبیسافت است. معرفی نسخه‌ی جدید این بازی دو و نیم بعدیِ فوق‌العاده موفق که دو نسخه‌ی قبلی آن از بهترین سایداسکرولینگ‌های چند سال اخیر بودند، می‌تواند خیلی‌ها را سر ذوق بیاورد. ریمن نه حساسیت‌های شاهزاده‌ی پارسی را دارد و نه مانند Beyond Good & Evil سال‌ها در انتظار انتشار است، بنابراین موفقیت نسخه‌ی جدید آن می‌تواند از همین حالا تضمین شده باشد. تا به حال هرچه از موتور بازیسازی UbiArt بیرون آمده محصول موفقی بوده و گیمرها و منتقدها نیز از آن‌ها استقبال کرده‌اند. امسال به مناسبت ۳۰ سالگی یوبیسافت در هر صورت یک بازی جدید از UbiArt می‌بینیم و چه بهتر که آن بازی، Rayman باشد.

شما از کنفرانس یوبیسافت در E3 2016 چه انتظاراتی دارید؟ آیا منتظر نمایش گیم‌پلی Watch Dogs 2 هستید یا برای For Honor هیجان‌زده‌اید؟ شاید هم مثل ما آرزوی دیدن یکی از بازی‌های مظلوم‌تر یوبیسافت را دارید. نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

[alert variation="alert-warning"]برای خواندن تمام مطالب مربوط به نمایشگاه E3 2016، به صفحه مخصوص این رویداد در وب‌سایت زومجی مراجعه کنید.[/alert]

تهیه شده در زومجی


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده