// شنبه, ۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۰

هیدئو کوجیما: تمرکز کمپانی‌ها بر روی سود کوتاه مدت فراموش می‌شود

زندگی هیدئو کوجیما در سال گذشته سرشار از سختی و در عین‌حال شادی بوده است. چندی پیش کوجیما، کمپانی کونامی را ترک و استودیو مستقل کوجیما پروداکشنز را راه‌اندازی کرد. در مصاحبه اخیر او با نیویورکر توضیحات جالبی داده شده. در ادامه با زومجی همراه باشید.

استودیو مستقل کوجیما پروداکشنز در ژاپن قرار دارد و به مانند کارهای قبلی کوجیما در کونامی، بازی‌های AAA و باکیفیت خواهد ساخت. در مدت همکاری با کونامی، کوجیما تجربیات زیادی در زمینه خلق بازی‌های موفق در مقیاس جهانی بدست آورده و در مصاحبه با نیویورکر یکی از مهم‌ترین اصولی را که در طی چندین سال کار بر روی پروژه‌های بزرگ آموخته را این چنین توضیح داده است:

تنها راه خلق بازی‌های باکیفیت، هدف قرار دادن بازار جهانی است. اما در جهت هدف قرار دادن بازار جهانی، مدیریت پروژه نسبت به نتیجه کار، باید حس اشتیاق داشته و حاضر به خطر کردن باشد.

ریسک‌پذیری و ساخت بازی‌های AAA همواره نتیجه مدنظر را در پی ندارد. پروژه‌های کوچک‌تر از این حیث نسبت به بازی‌های بزرگ و با بودجه زیاد برتری دارند. امروزه میزان بودجه صرف شده در بازی‌های AAA به حدی است که ناشرین با ساخت این بازی‌ها خطر را به جان خریده و سازندگان بیش از پیش پروژه را مدیریت و به دقت به پیش می‌برند.

Kojima-Productions

اخیرا اعلام شد که ساخت بازی‌های AAA از دستور کار کونامی خارج شده و این کمپانی به ساخت بازی‌های موبایل روی می‌آورد. در محتواهای موبایلی ریسک و بودجه بالا وجود ندارد و می‌توان قشر گسترده‌ای را تحت پوشش قرار داد. کوجیما در رابطه با نتیجه تمرکز کمپانی‌ها بر روی سود کوتاه مدت، بدون توجه به سود طولانی مدت چنین می‌گوید:

اگر تنها بر روی سود دهی سریع تمرکز کنید، از زمان عقب خواهید افتاد. رسیدن دوباره به زمان غیرممکن خواهد شد.

تغییر رویکرد کونامی و تمرکز بر روی محتوای موبایلی، بدون شک تاثیر قابل توجهی بر روی تصمیم کوجیما نسبت به جدا شدن او پس از چندین سال همکاری با این کمپانی داشته است. کوجیما درباره مزایای استقلال و کار در یک استودیو مستقل می‌گوید:

در کمپانی‌های بزرگ، به‌خصوص کمپانی‌های ژاپنی هر مورد کوچکی از قبل باید تایید شود و برای هرکاری نیاز به کاغذ بازی است

در کمپانی‌های بزرگ، به‌خصوص کمپانی‌های ژاپنی هر مورد کوچکی از قبل باید تایید شود و برای هرکاری نیاز به کاغذ بازی است. حالا که مستقل هستم، می‌توانم کاری را که دوست دارم با سرعت بالاتری انجام دهم. لازم نیست وقتم را صرف ارائه‌های غیرضروری کنم. خطر را به جان می‌خرم. در دوران حضورم در کمپانی، اظهارات من نشان‌دهنده رویکرد و جهت‌گیری کمپانی بود، بهمین دلیل نمی‌توانستم چیزی بگویم.

اخیرا کونامی اعلام کرد که برای ساخت ادامه سری Metal Gear Solid نیازی به کوجیما ندارد و به همین منظورنیرو استخدام می‌کند. با این‌حال اعلام شد که بازی جدید کوجیما دوست‌داشتنی‌تر از مجموعه Metal Gear Solid خواهد بود و علاوه بر ساخت بازی، احتمال ساخت فیلم و انیمیشن توسط کوجیما پرداکشنز وجود دارد. بدون شک کوجیما یکی از بزرگ‌ترین و مطرح‌ترین بازی‌سازان تاریخ صنعت بازی‌‌های ویدیویی بوده، هست و خواهد بود و به دلیل تصمیم او به ساخت بازی‌های بزرگ تا زمانی که بتواند، بدون شک شاهکاری‌های بیشتری از او خواهیم دید. همچنین می‌توانید دلایل او برای همکاری با سونی را مطالعه کنید.

منبع: Examiner


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده